Selecteer een pagina

Van onderneming tot franchiseformule

sep 2, 2019Blogs

Heb jij een succesvolle onderneming en wil jij groeien, maar echt? En is het hebben van meerdere vestigingen in eigen beheer niet jouw streven? Een mogelijke optie is het opzetten van een franchiseformule. Maar waar moet jij als ondernemer op letten? Franchise Partners zet vijf punten onder elkaar. 
 
Punt 1 
Door jouw onderneming en daarmee jouw concept om te dopen in een franchiseformule, word jij als ondernemer en toekomstige franchisegever in staat gesteld om uit te breiden, maar met minimale risico’s. En hetzelfde geldt voor de andere partij, want als franchisenemer is ondernemen voor de zelfstandige ondernemer direct van toepassing, maar behoudt de ondernemer in kwestie wel zijn of haar zelfstandigheid; een win-win situatie voor beide partijen waarin elkaar versterken centraal staat.  
 
Punt 2 
Afhankelijk van het soort franchise en of het een harde of zachte franchiseformule omvat, faciliteer jij als franchisegever benodigdheden. Denk daarbij aan het pand, maar ook inventaris, net zoals administratie, marketing en inkoop. Oftewel het eerste wat jij als franchisegever nodig hebt, is een leidraad (ondernemingsplan) in de vorm van een handboek. Stel deze met een juridisch adviseur op en leg daarin alle officieel alle bedrijfsaspecten vast. Van huisstijl, tot inkoopregelingen en de producten en diensten, maar ook een gedetailleerde werkbeschrijvingen (van merk tot apparatuur en opmaak indien van toepassing). Oftewel; alles wat komt kijken wij het werkproces.  
 
Punt 3 
Maar met een handboek alleen ben jij er nog niet, want een franchisenemers-overeenkomst behoort eveneens tot jouw takenpakket. Stel een algemene overeenkomst op én met elke nieuwe franchisenemer een afzonderlijke overeenkomst op. Hierin staan alle afspraken tussen jou -de franchisegever- en de zelfstandige ondernemer -de franchisenemer-. Van het recht op ingebruikneming van de formule, tot looptijd en verzekeringen, maar ook verplichtingen, net zoals rechten en trainingen én uiteraard ook betalingen en al het overigen: de overeenkomst omvat al deze aspecten. En vergeet niet een clausule op te nemen over contractbeëindiging!  
 
Punt 4 
Naast een handboek en franchisenemers-overeenkomst, dient ook nagedacht te worden over het verdienmodel. Er is geen vaste verdienmodel, want elke franchise heeft een eigen model, maar er zijn wel overkoepelende betalingen welke overal terugkomen: een zogeheten entreefee en franchisefee zijn daar voorbeelden van, net zoals een reclamebijdrage voor de marketing. 
 
Punt 5 
Maar alvorens überhaupt een franchiseformule gestart wordt, is een markt- en brancheonderzoek onontkoombaar: in alle geïnteresseerde vestigingsplaatsen. Door een markt- en brancheonderzoek wordt alle informatie die wel of niet van invloed is of kan zijn op jouw franchiseformule in kaart gebracht. Hierdoor krijg jij een beeld van de interessante ontwikkelingen, maar bijvoorbeeld ook van concurrenten.  
 
Doorpraten of meer informatie over franchising? Franchise Partners is expert en matchmaker voor franchisegevers en -nemers, want met trefzeker matches, is effectief ondernemerschap mogelijk. Wij brengen ondernemers en formules samen en vinden jouw franchise-match! Dus wanneer starten wij met ondernemen? Bellen, chatten of een afspraak inplannen? Doen!

FacebookInstagramLinkedInWhatsApp