Registreer en bekijk uw matches.

Jumbo wil naar België

Jumbo zag de omzet in 2018 met bijna 9,6 procent stijgen tot 7,8 miljard euro. Dit jaar wil de supermarktketen de grens over. In het vierde kwartaal verwacht het bedrijf de eerste winkels te openen in België.

De Belgische Jumbo zal in veel opzichten lijken op de Nederlandse Jumbo, maar het winkelconcept zal niet één-op-één worden gekopieerd. Er zijn inmiddels enkele tientallen locaties gecontracteerd. Op hoeveel winkels Jumbo precies mikt, wil het familiebedrijf niet kwijt. "Belgen lijken veel op Nederlanders, maar er zijn ook verschillen", vertelt financieel topman Ton van Veen aan NU.nl. "In België is vlees nog veel populairder, in Nederland is het wat op zijn retour. Daarnaast willen Belgische consumenten hun brood zelf snijden in de winkel."

Het succes van 2018 heeft Jumbo voor een belangrijk deel te danken aan EMTÉ, dat Jumbo in 2018 samen met COOP overnam. Inmiddels zijn er 23 voormalige EMTÉ-supermarkten omgebouwd tot Jumbo-filialen. Daarnaast werden er in 2018 nog eens twaalf nieuwe vestigingen geopend en werden er twee gesloten. Daarmee komt het aantal Nederlandse Jumbo-vestigingen nu uit op 618 winkels.

Marktaandeel blijft groeien
De supermarktketen zag ook het marktaandeel met 1 procentpunt groeien naar 20 procent. Jumbo is al jaren bezig met een indrukwekkende opmars. Tien jaar geleden had het bedrijf een marktaandeel van nog geen 5 procent. Inmiddels is het de op één na grootste supermarktketen van Nederland.

Alleen Albert Heijn is groter, met een marktaandeel van rond de 35 procent. "Groter dan Albert Heijn worden, is geen doel op zich", zegt Van Veen. "We kijken in onze ambitie niet zozeer naar anderen."

Btw-stijging langzaam doorvoeren
Het lage btw-tarief, dat voor bijvoorbeeld voedingsmiddelen geldt, is sinds 1 januari opgeschroefd van 6 naar 9 procent. Wat het exacte effect van daarvan is, durft Van Veen niet direct te zeggen. "Hoe dit precies gaat uitpakken, dat weten we pas aan het einde van de maand."

Wel erkent hij dat de supermarktsector draait om hoge omzetten en lage marges: "Op de een of andere manier zal dit dus zijn weg vinden in de prijzen. Geen supermarkt die het zich kan veroorloven om de hogere btw niet door te berekenen in de prijzen."

Dat zal wel geleidelijk aan gaan: de prijsverhogingen worden uitgesmeerd over een langere periode. Ook zal niet de prijs van elk product precies met 3 procent omhoog gaan, vertelt de financieel topman van de supermarkt. "Prijzen zijn ook emotioneel. Veel eindigt op een 9. Als je dat zomaar met 3 procent verhoogt, krijg je wel heel erg gekke prijzen", aldus Van Veen.
Bron: NU.NL


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis