Registreer en bekijk uw matches.

Het geheim achter "i have a dream"... van Martin Luther King

Martin Luther King bracht met deze uitspraak honderdduizenden volgers op de been. 

In de tijd dat er geen Facebook, Twitter en targeted e-mail campagnes bestonden wist Martin Luther King grote groepen mensen te bereiken en te inspireren. Zelfs 53 jaar later herinneren we overal op de wereld nog steeds zijn woorden. Hij sprak zijn legendarische woorden in 1963 op de trappen van het Lincoln Memorial. Bij zijn aankomst in Washington van de roemruchtige mars, sprak hij voor ruim 200.000 volgelingen. De toespraak duurde slechts 17 minuten en is nog steeds wereld beroemd.

In hetzelfde jaar, op 26 juni 1963, hield de Amerikaanse president John F. Kennedy een toespraak in West Berlijn voor ruim 150.000 man en sprak de beroemde woorden: “Ich bin ein Berliner”. Hoewel dit zinnetje pas op het allerlaatste moment in de speech werd gezet, zijn deze woorden ook wereld beroemd geworden. Was het de uitstraling en charisma van deze mannen die voor het succes zorgden? Of zit er een ander geheim hier achter?

Leiders en managers proberen met hun toespraken hun medewerkers te inspireren en hun prestatie tot grotere hoogte te brengen. Als ze dat goed doen maken ze gebruik van allusies (slimme insinuaties). Helaas hebben niet alle toespraken het gewenste effect. Er is voldoende informatie te vinden met tips en tricks voor een goede speech. Maar waar het om gaat is hoe je er voor zorgt dat je niet alleen een goede speech houdt maar dat de boodschap 6 maanden later nog steeds in de hoofden van de toehoorders zit. De doelstelling is dat de toehoorders daadwerkelijk aangespoord worden om gezamenlijk naar één doel te bewegen.

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden

Beelden zeggen inderdaad vaak meer dan 1.000 woorden. Martin Luther King en John F. Kennedy hadden geen PowerPoint presentatie, maar bedienden zich van woorden die nog steeds in ons collectieve geheugen zit. Woorden kunnen dus wel degelijk zeer krachtig zijn. De keuze van de juiste woorden, op het juiste tijdstip uitspreken is essentieel om je boodschap effectief over te brengen. Specifieke woorden triggeren, veel meer dan andere woorden, een positieve of een negatieve emotie en reactie. Deze woorden kunnen ook cultuur gebonden zijn. Een ervaring die gekoppeld is aan een emotie is voor het brein nodig om het goed te kunnen onthouden, er door geraakt te worden en dit in het geheugen op te slaan.

Voor het brein hebben de eerste 6 – 8 woorden van elke boodschap een hogere waarde dan de opvolgende woorden. Roepen de eerst gebruikte woorden een negatief beeld op, dan wordt de totale boodschap in een negatieve status gezet. Worden er woorden gebruikt die een positieve associatie oproepen, dan is de kans veel groter dat de boodschap in een positieve status en dus “ positief gehoord” wordt.

Hoe kom je er nu achter welke woorden positief worden ontvangen en welke negatief? Gezond boerenverstand helpt ons natuurlijk al een heel eind op weg. De woorden “moeten”, “veranderen”, “beoordeling”, “koerswijziging”, “reorganisatie”, “ontslag” geven een voorspelbaar resultaat. De oude wijsheid dat het beter is om bij een “slecht nieuws” gesprek maar meteen met de deur in huis te vallen, is vaak niet de beste. Het brein komt in een acute angst reactie en zal automatisch het gehoor “afsluiten” waardoor de rest van de boodschap niet aankomt.

Moeten we dan maar om de pot heen draaien en verhullende woorden gebruiken? Zeker niet, maar er zijn wel andere technieken waar we gebruik van kunnen maken willen we net zo’n impact hebben als de woorden van Martin Luther King ooit hadden.

Het brein is visueel ingesteld

Het brein is visueel ingesteld en daarom zeggen beelden meer dan woorden. Hier is echter wel een belangrijke nuance bij aan te brengen. Wanneer woorden gebruikt worden die tot de verbeelding spreken, maakt het brein er ook een beeld van. Dat is vaak heel goed te zien op een fMRI scanner. Het is voor het brein belangrijk om te kunnen “zien” d.m.v. woorden. Deze woorden zijn net zo duidelijk, of misschien wel beter dan een voorgeschoteld plaatje. Dat komt omdat het brein zelf het “beeld” heeft geschapen i.p.v. dat het door een ander is bedacht. Daarom zijn de woorden van Martin Luther King “I have a dream” zo krachtig. Het brein kan zich inbeelden wat daarmee bedoeld wordt.

In toespraken horen we vaak leiders die ontastbare doelen en vergezichten schilderen zoals: “we gaan groeien”, “we moeten de concurrent voorblijven”, “de omzet moet verbeteren” en ga zo maar door. Voor het brein van de toehoorder is het volstrekt onmogelijk om hier een beeld van te maken. Het roept vooral vragen op zoals: “hoeveel groeien” en “waarom” en “wat betekent dat dan voor mij”. Het is logisch dat deze speeches niet langer dan 5 minuten blijven hangen en het mensen zeker niet aanzet tot daden.

Wij leren leiders, ondernemers, CEO’s, CFO’s en andere leidinggevenden hoe je, door de inzet van de universele breinwetten, een boodschap visueel maakt zodat deze op inspirerende overkomt en toehoorders tot actie overgaan! Zie jij jezelf al voldaan en relaxed in een hangmat onder palmbomen liggen terwijl de organisatie jouw plannen uitvoert?

Ben je een leider of ondernemer? Doe dan alvast de Neuro Quotiënt TEST en ontvang automatisch via e-mail gratis de 7 whitepapers, die meer inzicht geven in hoe het menselijk brein werkt.


Reactie


Reacties

  • Sophie

    hallohoegaat etvanaag?

  • Sophie

    hallohoegaat etvanaag?

  • Sophie

    hallohoegaat etvanaag?

  • Sophie

    hallohoegaat etvanaag?

  • amina

    jullie zijn echt noob in het verleden vooral in martin luther king

800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis