Selecteer een pagina

Het verschil tussen een harde en zachte franchiseformule

aug 6, 2019 | Blogs

In franchising onderscheiden wij een zogeheten harde of zachte franchise; waar bij een harde franchiseformule bindende afspraken over de bedrijfsvoering vaststaan, is bij een zachte franchise afgezien van de merknaam (meer) ruimte voor eigen inbreng. Per franchise verschilt de mate van vrijheid welke een ondernemen krijgt bij het uitvoeren van de franchiseformule. Welke franchise kies jij?

Harde franchise
Bij een harde franchise is de formule tot in detail beschreven en dienen de opgestelde regels te worden gehandhaafd. Daarnaast wordt een centrale bedrijfsvoering gehanteerd en is veelal begeleiding van franchisegever. Zaken zoals administratie, marketing en inkoop zijn geregeld waardoor jij als franchisenemer jouw tijd en energie in de onderneming kunt steken en en jezelf bezighoudt met plaatselijke factoren zoals personeel en klanten. En juist daarin; een onderscheidend personeelsbeleid en lokale marketing kun jij onderscheid maken met betrekking tot andere franchisenemers en ondernemingen.

Voors
– Aansluiting op herkenbare naam en formule; de klant weet wie jij bent.
– Centrale bedrijfsvoering en daardoor financieel voordeel.
– Grote ondersteuning vanuit de franchisegever.

Zachte franchise
Een zachte franchise daarentegen biedt in vergelijking met een harde franchise meer vrijheid en mogelijkheid voor eigen inbreng voor de franchisenemers. Maar de grotere zelfstandigheid en keuzevrijheid die een zachte franchise een ondernemer geeft, gaat hand in hand met méér verantwoordelijkheden. Over het algemeen bevatte zowel harde, als zachte franchiseformules elementen van beide.

Voors
– Vrijheid (of een grotere vrijheid) met betrekking tot de bedrijfsvoering.
– Een eigen, creatieve invulling van jouw onderneming.
– Beter inspelen op de lokale markt.

FacebookInstagramLinkedInWhatsApp