EISMANN

Help je franchisenemers het grotere plaatje te begrijpen

De belangen van franchisegevers en franchisenemers komen op belangrijke punten overeen. Allebei bouw je graag aan een sterk en succesvol merk. Maar in de praktijk komt het nog té vaak voor dat de hoofdvestiging aangesloten franchisers nauwelijks bij het grotere plaatje betrekt. Terwijl dat van essentieel belang is voor een goede relatie.

Opening nieuwe vestiging in de regio

Weinig onderwerpen kunnen zoveel frictie veroorzaken tussen franchisegever en franchisenemer als het openen van nieuwe vestigingen in de regio, wijk of stad.

In het slechtste geval voelt een franchisenemer zich bedrogen. Op de korte termijn ziet hij of zij de omzet teruglopen vanwege een vermeende concurrent in de nabije omtrek. En misschien had de franchisenemer zelf wel plannen voor uitbreiding op die specifieke plek.

Communicatie is daarom enorm belangrijk. Laat niet alleen tijdig weten wat je strategie voor een bepaalde regio is, maar leg ook uit hoe meerdere vestigingen in de buurt elkaar op langere termijn juist versterken. Merkherkenning gaat omhoog en daarmee ook het bezoek. Ondersteun dit waar nodig met onderbouwde cijfers.

Bouwen aan een sterk uniform merk

De specifieke regels verschillen natuurlijk van franchise tot franchise, maar soms komt het voor dat een ondernemer minder vrijheid krijgt in zijn marketing of productkeuze dan hij zou willen.

Ook dit kan op de korte termijn weer voor conflicten zorgen.

Als franchisegever is het daarom essentieel om goed onderbouwd uit te kunnen leggen waarom je een bepaald merkbeleid voert. Welke voordelen heeft de richting die je voorstaat op de langere termijn voor de betrokken franchisenemer? Wees ook bereid om echt het gesprek aan te gaan. Waarom wil de franchisenemer bepaalde andere producten aanbieden of acties voeren? Kun je dit ook breder toepassen?

 

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis