Registreer en bekijk uw matches.

Wat zijn de franchising trends in 2018?

 

Met voorspellingen is het altijd een beetje in de glazen bol kijken, maar gebaseerd op de huidige ontwikkelingen in de markt kun je natuurlijk best wat zeggen over de toekomst. We hebben de tips van franchise-experts gecombineerd met onze eigen ervaringen en komen zo tot de volgende franchisetrends voor 2018. Te beginnen met de economie.

Dalende werkloosheid

De werkloosheid neemt naar verwachting in 2018 verder af. Door de verder aantrekkende economie zullen werklozen eerder een baan vinden en werkenden kritischer kijken naar hun huidige job. Dit geldt natuurlijk ook voor je eigen werknemers. Hoe zit het met trainings- en doorgroeimogelijkheden? En bied je ze een fijne werkomgeving? Uit onderzoek blijkt dat jongere generaties (tot 40 jaar) hier nog meer door worden gedreven dan door een hoog salaris.

Minder startende franchisenemers

De aantrekkende economie is zowel goed als slecht nieuws voor franchisegevers. Aan de ene kant betekent het dat ze van bestaande vestigingen in 2018 meer kunnen verwachten. Aan de andere kant zal het lastiger blijken om nieuwe franchisenemers aan te trekken. Werknemers kiezen minder snel voor een avontuur als ondernemer.

Lage rente

Voorlopig blijft de rente voor leningen waarschijnlijk aan de lage kant. Dat is goed nieuws voor franchiseondernemers die willen investeren. Dat kan zowel via traditionele manieren als via moderne crowdfundingplatforms zoals Seedrs, Collin Crowdfund en Geldvoorelkaar.

Service, service, service

In de retailsector verliezen fysieke winkels al jarenlang omzet aan online ondernemingen. Voor franchisenemers in de non-food geldt daarom meer dan ooit dat ze met hun fysieke vestiging een duidelijke meerwaarde moeten bieden. Het meest voor de hand liggend is een goede locatie. Maar als je deze eenmaal hebt gekozen, speelt service een doorslaggevende rol. Klanten verwachten in de winkel een gepersonaliseerde ervaring. Bijvoorbeeld door online een afspraak in te kunnen plannen met een expert in de winkel.

De toekomst van retail - Bron: Timetrade

Groeimarkten

In sommige sectoren liggen het komende jaar meer kansen dan andere. Denk bijvoorbeeld aan franchises gericht op ouderen of juist op mobiele technologie (smartphones). Ook de Nederlandse horeca krijgt naar verwachting in 2018 te maken met een omzetgroei. Dat betekent overigens niet dat elk bedrijf het even goed gaat doen. Zo moest franchise sandwichgigant Subway het afgelopen jaar al bijna 1000 vestigingen sluiten. Volgens experts spelen ze niet goed genoeg in op de behoefte aan gezonde en gepersonaliseerde kwaliteit.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis