Registreer en bekijk uw matches.

Hard Franchise vs. Soft Franchise

Je bent aan het nadenken om franchisenemer te worden. In je zoektocht stuit je op de termen hard en soft franchise. Wat betekent deze tegenstelling voor jou als toekomstige franchise ondernemer? Ben jij van de harde aanpak of toch meer een softie? En is het verschil echt zo groot? Veel vragen die wij graag voor je beantwoorden.

Hard Franchise - Pluspunten en bezwaren
Dit is de meest populaire vorm van franchising. De bekendste is McDonald's maar dichter bij huis heb je de Albert Heijn. Over veel aspecten van de bedrijfsvoering worden bindende afspraken gemaakt. Er is een duidelijke huisstijl waar je aan moet voldoen, evenals bij wie je inkoopt, je marketingbeleid, je aanbod en de locatie van je bedrijf.

De belangrijkste pluspunten van een hard franchise zijn:

  1. Je sluit je aan op een herkenbaar concept en succesvolle formule. De klant kent je. 
  2. Je concentreert je op het ondernemerschap omdat veel andere details zijn vastgelegd.
  3. Grotere ondersteuning vanuit de franchisegever
  4. Inkopen en marketing centraal geregeld wat je een hoop financieel voordeel oplevert.

Eventuele bezwaren voor deze vorm zijn:

  1. Een beperktere creatieve vrijheid.
  2. Geen eigen keuze bij wie je wilt inkopen, de inkoop- en verkoopprijzen en je marketing.
  3. Beslissingen van de franchisegever hebben meer invloed op je onderneming.

Soft Franchise - Pluspunten en bezwaren
Bij deze vorm zijn er enkele basisregels waar je je als franchisenemer aan moet voldoen, zoals de merknaam. Echter er is meer ruimte om je eigen bedrijf vorm te geven. Bij een soft franchise gaat het vaak om een groep ondernemingen die zijn aangesloten bij een (coöperatieve) vereniging. Ze zijn niet altijd herkenbaar als franchise. Denk aan je keurslager op de hoek.

De belangrijkste pluspunten van een soft franchise zijn:

  1. Je hebt meer eigen, creatieve invulling voor je onderneming.
  2. Meer vrijheid bij wie je inkoopt, je verkoopprijzen en je assortiment.
  3. Beter inspelen op de lokale markt.

Eventuele bezwaren voor deze vorm zijn:

  1. De kosten voor marketing en reclame zijn vaak hoger omdat vanuit de franchisegever minder gezamenlijk wordt gedaan. 
  2. Er niet een succesformule waar je op aansluit en je bent minder herkenbaar.

Lees de voorwaarden
Gelukkig is het in de realiteit niet zo zwart/wit bij franchisen. Oftewel harde vormen van franchise kunnen zachte elementen bevatten en andersom. Kijk daarom per franchisegever altijd goed wat de voorwaarden zijn en of deze bij jouw plannen passen.

Bekijk hier welke franchiseformules er in Nederland zijn. 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis