Registreren

Franchisenemer worden: Handleiding voor startende ondernemers

Een bedrijf beginnen kost veel tijd, investeringen en brengt veel risicos met zich mee. Daarnaast is het ook maar de vraag of je genoeg kennis en ervaring met de branche in huis hebt. Veel potentiële ondernemers vragen zichzelf dan ook het volgende af: 

Moet ik wel of geen eigen bedrijf starten?

Aansluiten bij een franchiseformule is daarom ook een bekende oplossing voor veel ondernemers. 

Wil jij ook franchisenemer worden

Een goede voorbereiding is het halve werk. Hier lees je wat je als potentiële franchisenemer te wachten staat. 

Franchisenemer betekenis: wat is een franchisenemer?

De betekenis of definitie van het woord franchisenemer zal je misschien al kennen. Toch leggen we het hier nog even kort uit. We geven het woord franchisenemer de volgende definitie: 

Een franchisenemer is een zelfstandig ondernemer die een franchisecontract afsluit met een franchisegever. De franchisenemer krijgt na het afsluiten van het contract het recht om de handelsnaam van de franchisegever te exploiteren voor een eigen vestging of filiaal.”   

Waarom franchisenemer worden?

Het starten van je eigen franchise filiaal is erg interessant. Het heeft veel voordelen ten opzichte van het zelf starten van een zelfstandige onderneming. Het is echter belangrijk om de belangrijkste onderdelen van een franchise eerst te leren kennen, voordat je een franchisecontract ondertekent. 

De belangrijkste en meest voorkomende voor- en nadelen voor franchisenemers hebben we hier voor je op een rijtje gezet. 

Voordelen voor franchisenemers

Als franchisenemer profiteer je van een aantal voordelen die het starten van een eigen onderneming erg interessant maken. 

1.      Merk en product zijn getest

Een franchisenemer hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Het merk, product of dienst en de marketingactiviteiten zijn al getest. 

Een goede franchiseformule weet al welk product het meest wordt verkocht, welke producten de meeste marges hebben en welke communicatieactiviteiten het meest effectief zijn om de juiste doelgroep te bereiken. 

Als het franchisecontract is ondertekend kan je meteen aan de slag. De franchisegever weet precies wat je nodig hebt om het nieuwe filiaal gebruiksklaar te maken. 

2.      Regionale, landelijke of zelfs internationale naamsbekendheid

Consumenten en bedrijven kiezen eerder voor een bekende naam die zichzelf al heeft bewezen, dan een onbekende naam waarvan men nog niets weet. Naamsbekendheid is dus belangrijk om meer producten of diensten te verkopen. Een goede naamsbekendheid gaat namelijk hand in hand met het imago van een merk. 

Een franchiseformule heeft zich in de meeste gevallen al bewezen. Dit kan op regionaal niveau zijn, maar ook zelfs op landelijk of internationaal niveau (denk aan Oil & Vinegar, Sport 2000 en McDonald’s). Er zijn al één of meerdere vestigingen van de franchiseformule die het imago bij de klanten hebben bepaald en voor meer bekendheid hebben gezorgd. Als startend franchisenemer is dit een groot voordeel. 

3.      Je loopt minder risico

Een franchisenemer sluit zich aan bij een groter collectief. Je profiteert van alle deskundigheid en ervaring van de franchisegever. Er zijn ook andere risico verlagende factoren. 

Ten eerste is de investering meestal een stuk lager dan wanneer je een zelfstandig bedrijf begint. De inventaris en producten worden door de franchisegever groot ingekocht waardoor de kosten per stuk lager worden. 

Ook marketing en marketingcommunicatie activiteiten worden grootser en in de meeste gevallen effectiever aangepakt dan wanneer je dit volledig zelf zou doen. 

4.      Begeleiding en advies

Bij de start van een nieuw franchise filiaal zal de franchisegever de franchisenemer goed begeleiden. Voor zowel de franchisegever als de franchisenemer is het van belang dat het nieuwe filiaal goed gaat lopen. 

Een goede franchisegever geeft ook na de opstart geregeld advies of zelfs extra trainingen. Uiteraard verschilt de hoeveelheid aan begeleiding, adviezen en trainingen per franchiseformule. Vraag altijd vooraf aan een franchisegever hoe ze een nieuwe franchisenemer ondersteunt. 

5.      Focus op jouw filiaal

Franchisenemers hoeven weinig tot geen energie te verspillen in inkoop, marketing en automatiseringsprocessen. 

Je kunt je als franchisenemer volledig focussen op de kernactiviteiten en productiviteit van je eigen filiaal. Dit is zeker een extra groot voordeel wanneer je weinig kennis en ervaring hebt op het gebied van marketing, sales en (product)innovatie. Dit wordt allemaal voor je gedaan.   

Nadelen voor franchisenemers

Voor het profiteren van de voordelen van een franchise moet een prijs worden betaald. Dit vertaalt zich in meer dan alleen een financiële prijs.  

1.      Minder vrijheid 

Een ander nadeel is dat producten in veel gevallen ingekocht moeten worden bij de franchisegever of vaste partners van de franchisegever. Inkopen doen bij andere bedrijven is dan onmogelijk, terwijl dit in sommige gevallen goedkoper is.  

2.      Betalingsverplichtingen aan franchisegever

Een (sterk) merk, expertise in de markt, naamsbekendheid en het lopen van minder risico. Deze voordelen krijgen de ondernemers niet voor niets. De betalingsverplichtingen worden door de meeste ondernemers als het zwaarste nadeel gezien. 

Er zijn drie soorten betalingsverplichtingen: entreefee, royalty’s (ook wel franchisefee genoemd) en reclamebijdrage. 

De entreefee is een eenmalige bijdrage om toe te kunnen treden tot de franchise. De bedragen verschillen van totaal geen fee tot een entreefee van tienduizenden euro’s. De hoogte van de entreefee hangt af van de investeringen van de franchisegever, de bekendheid van het merk en de investeringen in het opleiden van de franchisenemer. 

De meeste franchisegevers hanteren een percentage van de omzet als franchisefee. De franchisefee ofwel royalty dient als bijdrage voor: 

  • Schaalvoordelen op het gebied van logistiek en inkoop
  • Research & Development
  • Marketing- en salesinvesteringen van de franchisegever

Soms worden er losse kosten berekend voor reclamebijdragen. In de meeste gevallen zitten de reclamebijdragen al bij de periodieke franchisefee inbegrepen. De reclame-uitingen van de franchise worden veelal centraal geregeld door de franchisegever.  

3.      Ook de franchisenemer neemt een risico

Een beproeft recept van een franchiseformule vergt wel een investering. De betalingsverplichtingen vormen een risicofactor. Je kan ook niet zomaar stoppen als franchisenemer. Dit heeft namelijk financiële gevolgen. 

Soms worden er gouden bergen belooft, terwijl dit niet altijd de realiteit is. Zeker in het begin kan de winstgevendheid zelfs een beetje tegenvallen. Kijk daarom altijd goed naar de volgende zaken: 

  • Zijn er voldoende groeimogelijkheden in de omgeving van het nieuwe filiaal (marktonderzoek)?
  • Is het vooraf besproken financiële plan daadwerkelijk haalbaar (zowel korte als lange termijn)? 

Lees ook ons stappenplan voor de franchisenemer om uw eigen franchisevestiging tot een succes te brengen.  

Belangrijke eigenschappen franchisenemer

Als ondernemer kom je niet zomaar een franchiseformule binnenlopen. Franchisegevers hebben enkele eisen en verwachtingen voordat je wordt toegelaten tot een franchiseformule. De belangrijkste eigenschappen van een franchisenemer hebben we voor je op een rij gezet. 

1.      Geld is de nr. 1 reden

Een franchiseformule starten is dé manier om een franchisebedrijf sneller te laten groeien. Franchisegevers willen juist dat franchisenemers de naamsbekendheid regionaal of zelf nationaal verspreiden en uiteraard hun product of dienst meer verkopen in een gebied waar groeimogelijkheden zijn.  

Door de betalingsverplichtingen van franchisenemers is het voor de franchisegever mogelijk om meer te verkopen, aan de naamsbekendheid te werken en meer middelen te genereren voor marketing- en salesactiviteiten. 

De franchisegever verwacht dat de franchisenemer een minimaal eigen vermogen heeft, een entreefee betaalt (niet in alle gevallen) en periodiek franchisefee afstaat. Zonder eigen vermogen en/of een entreefee kom je niet in aanmerking voor een eigen franchise filiaal. 

2.      Passie en ervaring met de branche

Je moet passie hebben voor een product om het ook daadwerkelijk te kunnen verkopen. Houd je enorm veel van pizza, maar totaal niet van smoothies? Dan is het misschien verstandiger om naar een pizza franchiseformule te kijken en niet naar smoothie formules.

Heb je al ervaring in de branche? Dan heb je altijd een voordeel in handen. 

3.      Kennis van de franchiseformule

Verdiep je altijd in de formule van een bedrijf. Als je niet snapt wat een franchiseformule wil bereiken, dan zal de franchisegever waarschijnlijk minder interesse hebben in jou als potentiële franchisenemer. 

Kijk altijd goed naar de positionering van een bedrijf, de unieke eigenschappen van de producten of diensten, en naar welke doelgroep de franchiseformule aanspreekt. G-Star Raw en Mandemaker Maatpakken zijn dan wel allebei actief in de modebranche, maar hun positionering, doelgroep, producten en marketingactiviteiten verschillen enorm van elkaar. 

 

Wat is het salaris van een franchisenemer?

Dit is een veel gestelde vraag waar geen standaard antwoord op gegeven kan worden. Het salaris wat een franchisenemer verdient is namelijk sterk afhankelijk van financiële afspraken met de franchisegever en de maandelijkse of jaarlijkse resultaten van het eigen filiaal.

Het financieel plan van een franchisegever is daarom een goed startpunt om het mogelijke salaris als franchisenemer op te baseren. Laat jezelf echter geen gouden bergen beloven. Onderzoek een financieel plan die een franchisegever jou geeft om te kijken of de cijfers reëel genoeg zijn. Er zijn ook mogelijkheden om een adviseur in handen te nemen. 

Ondernemersplan: de goede start van elke nieuwe onderneming

Een goed ondernemersplan of businessplan is onmisbaar wanneer je een onderneming begint. Dit geldt dus ook voor franchisenemers. 

Een ondernemersplan is een plan waarin gedetailleerd wordt beschreven hoe de ondernemer het franchise filiaal wil opzetten. Het is belangrijk om al uw bedrijfsaspecten goed in kaart te brengen. 

Een ondernemersplan bestaat onder andere uit de volgende onderdelen: 

  • Missie en visie
    Waar sta jij voor? Wat is de identiteit van jouw onderneming? Wat is je toekomstdroom die je met de onderneming wilt bereiken?
  • Marketing mix
    Dit is de combinatie van instrumenten die je gaat gebruiken voor jouw franchise filiaal. Het betreft uitleg over het product, plaats, prijs, promotie en personeel van jouw onderneming. Het zijn dus alle tools die je nodig hebt voor jouw marketingstrategie.
  • SWOT-analyse
    Een model dat de interne sterktes en zwaktes en de externe kansen en bedreigingen analyseert.
  • Financieel plan
    Wat zijn de inkomsten en uitgaven van je bedrijf? Waar heb je kapitaal voor nodig? Hoe financier je de uitgaven? 

Wil je een ondernemersplan maken? Bekijk dan ons completere overzicht van onmisbare onderdelen voor je ondernemersplan.  

Franchiseovereenkomst: tijd voor een krabbeltje

De franchisegever verleent in de franchiseovereenkomst het recht aan de franchisenemer om een filiaal of vestiging te openen waar de franchiseformule wordt geëxploiteerd. 

Zowel de franchisegever als de franchisenemer hebben een aantal rechten, maar ook een aantal plichten waaraan ze zich moeten houden. In de overeenkomst staan onder andere de volgende onderdelen: 

  • Omschrijving van de formule en de bepaling van de huisstijl
  • Het gebied waarin de franchisenemer actief mag zijn
  • Eventuele afspraken over het inkoopproces van producten en/of diensten bij contractleveranciers
  • Ondersteuning naar de franchisenemer: training, opleiding, etc.
  • Verplichtingen van de franchisegever: marketing, informatievoorziening, etc.
  • Verplichtingen van de franchisenemer: betalingsverplichtingen, boekhouding, etc.
  • Rechten van de franchisegever om aanpassingen in de formule te doen

Als je weinig juridische kennis hebt is het verstandig om een adviseur te raadplegen voordat je een krabbeltje op papier zet. Een handtekening op een hopelijk mooie overeenkomst heeft geen haast. Zeker niet als het grote gevolgen heeft voor jouw toekomst als zelfstandig ondernemer. 

Let op een concurrentiebeding voor franchisenemers

Ben jij geïnteresseerd in een mooie franchiseformule met producten zoals overheerlijke frietjes en burgers?

Wanneer je de nieuwe overeenkomst in de toekomst opzegt bestaat er een kans dat jouw volgende onderneming niet vergelijkbare producten of diensten (in dezelfde regio) kan verkopen. 

Kijk altijd goed naar mogelijk afspraken omtrent concurrentiebeding die zijn opgenomen in de franchiseovereenkomst.   

Ik wil franchisenemer worden

Wil jij aan de slag als franchisenemer, maar weet je nog niet welke franchiseformule het beste bij je past? 

Oriënteer dan eerst op onze website naar alle mogelijkheden. 

Bekijk onze complete lijst van franchisegevers of filter de franchiseformule op branche en eigen vermogen. Vind de franchise die het beste bij jouw kwaliteiten, interesses en vermogen past. 

Vragen voor potentiële franchisenemers

Ben je er nog niet uit of je echt als zelfstandig ondernemer (franchisenemer) wilt starten? 

Wij begrijpen dat dit een moeilijke keuze is. Het is belangrijk om de juiste keuze te maken als het gaat om ondernemerschap. 

Daarom helpen wij potentiële franchisenemers met coaching- en trainingsprogramma’s. Onze training “introductie tot ondernemerschap” helpt starters.    

Kijk op onze coaching en training pagina voor trainingen en reflectietesten.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis