Loslaten is lastig. Maar toch is dat precies wat de leider van een franchiseorganisatie moet doen volgens bestsellerauteur Rick Grossmann. Hij stelt dat je met dienend leiderschap uiteindelijk meer bereikt dan volgens traditionele structuren. Wat ‘dienend leiderschap’ precies inhoudt en hoe je het zelf toepast, lees je in dit artikel.
Grossmann (auteur van onder andere ‘The Franchise Bible’) vergelijkt het bestuur van een franchiseorganisatie met een operatieteam: iedereen moet doordrongen zijn van het einddoel, anders heeft het geen nut. Bij franchiseorganisaties is dat het ondersteunen van de ondernemers en daarmee de klanten. Zij staan aan de top van de spreekwoordelijke franchisepiramide. Dit in tegenstelling tot een traditionele structuur waarbij de CEO & het management aan de top staan.
Dit betekent natuurlijk niet dat je als management maar alles over je kant moet laten gaan. Het is belangrijk dat je het systeem zo inricht dat je enthousiaste capabele ondernemers zoveel mogelijk ondersteunt, terwijl minder succesvolle vestigingen incentives krijgen voor verbetering.
Organisaties die gaan franchisen hebben vaak al ervaring met het omgaan met personeel. De denkfout die ze vervolgens maken is dat je ook zo met de franchiseondernemers moet omgaan. De relatie is eerder omgekeerd: in plaats van dat je geld in hen investeert (salaris), investeren ze geld in jou (openen vestiging). Daarom kun je ze ook eerder als je klant zien en op eenzelfde wijze behandelen.
Hoe kun je dit principe in je bedrijfscultuur doorvoeren?
Reactie