Registreer en bekijk uw matches.

4 sales en marketing tips voor startups

Niet iedereen is een geboren verkoper. Dat lijkt lastig voor beginnende ondernemers en startups; je hebt waarschijnlijk geen groot advertentiebudget. Hoe zorg je dan toch voor succesvolle marketing?

Begin vandaag nog met je marketing
Natuurlijk wil je eerst het perfecte product of de beste dienst hebben voordat je de markt opgaat, maar je hoeft niet tot die tijd te wachten met je marketing. Vertel mensen nu al waar je mee bezig bent, waar je ze zometeen mee kunt helpen, welke problemen je voor ze gaat oplossen.

Veel beginnende ondernemers maken de fout te wachten tot hun product helemaal klaar is, voordat ze na gaan denken over verkopen en adverteren. Het gevolg is dat je een periode met een prachtig product, maar zonder klanten zit. Op social media zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn kun je alvast een buzz creëren, simpelweg door mensen te laten weten waar je mee bezig bent.

Snel testen, snel falen (of succes hebben!)
In de tijd van internetadvertenties kun je steeds beter meten hoeveel nieuwe klanten je per betaalde euro binnenhaalt. Natuurlijk werkt niet elke strategie even goed voor elk bedrijf. Met een beperkt budget wil je natuurlijk geen geld in een bodemloze put blijven storten. Zorg daarom voor dat je snel de resultaten (= aantal kliks, aantal leads, aantal daadwerkelijke nieuwe klanten) van een marketingmethode meet.

Wees vooral niet te bescheiden
Nederlanders houden niet van opscheppers. Daarom ben je al snel geneigd tot zelfcensuur als je de teksten voor je website schrijft. Toch wil je natuurlijk wel vertellen dat jouw product of dienst de beste is. Een slimme tekstschrijver kan dit op een subtiele manier voor je verwoorden. Heb je geen geld om iemand in te huren? Vergeet dan in ieder geval niet te vermelden als je ergens in de media bent gekomen. Al was het maar met één quote in een regionaal dagblad. Gezien in + (bijv.) het logo van De Gelderlander voegt al gelijk een hoop geloofwaardigheid toe aan het product dat je wilt verkopen.

Beloon terugkerende klanten en early adopters, zij worden uiteindelijk je beste reclame
Niets zo fijn als je eerste klanten binnenhalen. Zij vormen het bewijs dat je product of dienst werkt. Probeer ook gelijk goed naar ze te luisteren. Wat bevalt ze, wat missen ze nog? De positieve feedback zou je na toestemming als referentie op je website kunnen zetten. Denk ook na hoe je terugkerende klanten kunt binden? Misschien met een loyaliteitsprogramma? Of je geeft af en toe een extraatje weg. Uiteindelijk zijn tevreden klanten je beste reclame.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis