Registreer en bekijk uw matches.

Zo kun je geld verdienen als YouTuber

Je hebt vast weleens gehoord van Enzo Knol of Monica Geuze. Zij verdienen inmiddels flink met hun YouTube-imperium. Dat soort roem is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar ook als kleinere videomaker kun je er wel degelijk (een deel van) je inkomen mee verdienen. Dan moet je alleen wel goed nadenken over hoe je het aanpakt. In dit artikel lees je handige tips om je op weg te helpen.

Personality of niche?

De eerste vraag is natuurlijk wat voor soort YouTube-kanaal je begint. Enzo Knol heeft een bruisende persoonlijkheid waar veel kinderen en jonge tieners graag naar kijken. Hij haalt stunts, pranks en grappen uit en vlogt tegelijkertijd over zijn dagelijks leven. Een dergelijk personality-kanaal is niet voor iedereen weggelegd. Nog los van hoeveel privacy je ervoor opgeeft. In plaats daarvan kun je ook een YouTube-kanaal beginnen over een bepaalde niche. Dat kan echt van alles zijn. Van scheerapparaten bespreken tot vioolles geven.

Zoek iets waar je enthousiast over bent

Bepaalde niches zijn winstgevender dan andere. Bespreek je bijvoorbeeld scheerapparaten, dan kun je met affiliatelinks (links naar een webshop waarbij je een percentage krijgt als iemand iets koopt) al snel wat inkomen genereren. Met een filosofiekanaal zal dat lastiger zijn.

 

Toch moet je je niet alleen maar focussen op winstgevendheid. Zoek liever een onderwerp waar je echt enthousiast over bent. Dan is het ook veel makkelijker om consistent nieuwe content te blijven maken.

Producten promoten

Een manier om geld te verdienen met je YouTube-kanaal is door producten van anderen te promoten. Dit noem je ook wel product placement. Vanaf een paar duizend volgers kan dit interessant zijn. Pas wel op dat sluikreclame ook op YouTube niet is toegestaan. Tot voor kort deden YouTubers dit massaal, maar de Reclame Code Commissie is er inmiddels beter op gaan letten. Vermeld daarom in of onder je filmpje dat je reclame maakt. Een hashtag zoals #ad of #spon is daarvoor al genoeg. Voor je geloofwaardigheid kun je ook beter niet té veel producten van anderen promoten. Een ratio van één op tien is het beste.

Dagelijks posten

De echte grootheden posten dagelijks een of meerdere video’s. YouTube ziet dit graag en zorgt ervoor dat deze kanalen eerder in je overzicht te zien zijn. Natuurlijk is dit voor een parttime YouTuber nauwelijks vol te houden. Zorg er dan in ieder geval voor dat je een consistent uploadschema volgt. Bijvoorbeeld iedere woensdag om 16.00 uur een nieuwe video online. Dat geeft jezelf gezonde druk en je trouwe volgers weten wanneer ze nieuwe content kunnen verwachten.

Langere content

Het is een misverstand dat online content altijd snel of snappy moet zijn. De laatste jaren zijn juist langere video’s in opkomst. YouTube is hier ook blij mee omdat ze hun gebruikers het liefst zo lang mogelijk op hun platform laten verblijven. Als videomaker kun je door langere video’s beter een band opbouwen met je publiek. Hierdoor zullen ze ook eerder producten kopen die je ze aanraadt.

Advertenties tonen

Google (de eigenaar van YouTube) kan voorafgaand of tijdens je video’s advertenties tonen. Hoewel je hier zelf ook geld aan overhoudt, is het zeker geen vetpot. De bedragen verschillen, maar volgens de NOS krijg je per duizend views ongeveer een euro. Alleen als je video viral gaat, kun je dus aardig verdienen met de advertenties. Anders is het slimmer om je te richten op gesponsorde video’s of het verkopen van je eigen producten via een webshop.

Evenementen organiseren

Tot slot nog een slimme manier om geld te verdienen aan je YouTube-kanaal: organiseer evenementen. Je fans zullen het leuk vinden om je live te ontmoeten en behalve aan de toegangskaarten kun je op het evenement ook producten en merchandise verkopen.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis