Registreer en bekijk uw matches.

Jouw lichaam heeft ook cement nodig

Om een huis te bouwen hebben we naast stenen, water en zand ook cement nodig. Cement dat de stenen bij elkaar houdt en daardoor het huis zijn stevigheid geeft. Het menselijk lichaam heeft ook cement nodig voor zijn stevigheid. Maar dan in de vorm van vitamine C.  Dat is een wateroplosbare vitamine en die zorgt er onder andere voor dat er stevig bindweefsel in de vorm van collageen gevormd kan worden. En dat bindweefsel voorkomt dat ons lichaam gaat scheuren van binnenuit (=scheurbuik). Bindweefsel vinden we overal in ons lichaam, vooral in de bloedvatwanden, de pezen en het kraakbeen. Maar wie herkent er tegenwoordig nog de symptomen van scheurbuik?

De diagnose scheurbuik wordt nog maar zelden gesteld. Iedereen gaat er gewoon van uit dat ons dagelijks voedingspatroon voldoende vitamines bevat. Het tegendeel is echter waar. Een koolhydraatrijk voedingspatroon zorgt ervoor dat we niet aan onze dagelijkse behoefte aan vitamines komen.

Dit komt omdat we ons nog steeds baseren op de ADH, de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid, een aanbeveling daterend uit de jaren 30 van de vorige eeuw. De behoefte van de mens is in de loop der jaren niet veranderd, wat wel is veranderd is de maatschappij om ons heen. Een maatschappij welke een aanzienlijk grotere behoefte aan vitamines vergt, puur omdat er meer verlangd wordt van de individuele mens.

De behoefte aan vitamine C is volgens de ADH-norm leeftijdsafhankelijk, maar gemiddeld 75 mg per dag. Een hoeveelheid waar we gemakkelijk aan kunnen komen, volgens kenners, als we één glas vers geperste sinaasappelsap per dag drinken. Dat zou voldoende zijn, terwijl vitamine C onmisbaar is bij 325 processen in ons lichaam!

Het lichaam maakt uit zichzelf geen vitamine C aan en het slaat ook geen vitamine C op. Daarom is het belangrijk om een overvloed aan vitamine C uit de dagelijkse voeding te halen. De tegenwoordige mens heeft een veelvoud van die 75 mg per dag nodig. Vooral als er sprake is van stress, allergieën, brandwonden, diabetes, chronische ontstekingen, een onvolwaardig voedingspatroon en lichamelijke inspanning.

Vitamine C bevordert een gezond immuunsysteem en kan helpen om een dip in de immuun functie te verminderen. Een tekort kan bestaan bij mensen die bijvoorbeeld gewicht proberen te verliezen door het volgen van een Low-carb dieet, of een ongezond eetpatroon hebben.

Traditioneel wordt vitamine C gebruikt om het risico van "een kou vatten" te verminderen. En die traditie blijkt te kloppen ook. Sinds 1971 zijn er 21 studies uitgevoerd om vast te stellen of vitamine C een verkoudheid beïnvloedt. In elk van die 21 studies verminderde vitamine C de duur en de ernst van de symptomen van de verkoudheid met een gemiddelde van 23%.

Voedingsmiddelen die van oudsher worden gebruikt om in de behoefte aan vitamine C te voorzien zijn: citrusvruchten, kiwi, acerola kersen, spruitjes, pepers, boerenkool, rozenbottels, zwarte bessen, aardbeien, broccoli, mierikswortel, aardappelen, bloemkool, paprika, peterselie, witlof en koolraap. Dat zijn allemaal plantaardige bronnen van vitamine C. Onderzocht en bewezen is, dat slechts 5% aankomt op de plek waar deze vitamine C zijn werk moet doen, namelijk in de cel. Iedere cel in ons lichaam heeft een celwand, en deze bestaat voor het grootste deel uit vet in de vorm van cholesterol. Vet blokkeert water, waardoor vitamine C uit plantaardige bron dus een beperkte werking heeft. Een meer effectieve bron van vitamine C is dan ook die uit orgaanvlees, zoals hart, nieren en lever. Dit is vitamine C in combinatie met vet, waardoor een aanzienlijk hoger percentage, namelijk 95% zijn uiteindelijke werkplek, in de cel, bereikt.

Het is overigens niet de bedoeling om dagelijks orgaanvlees op het menu te hebben. Daarnaast moet de herkomst biologisch zijn.

Een tekort aan vitamine C is eenvoudig te herkennen, mits we er ook acht op slaan. Een langzame genezing van wonden, verstoord cholesterolgehalte, problemen met hart- en bloedvaten, allergieën. Verhoogde gevoeligheid voor blauwe plekken, slappe- pijnlijke ledematen, kortademigheid, snel vermoeid, bloedend tandvlees, een slechte spijsvertering, een verlaagde weerstand, scheurtjes in de kleine bloedhaarvaten, depressies, meer gevoelig voor virusinfecties.

Het is een misvatting dat fatale vormen van scheurbuik sinds het begin van de 20e eeuw niet meer voorkomen in Nederland en België. De symptomen hebben namelijk een andere naam gekregen. Eén van de benamingen is het syndroom van Marfan. Mensen met lange dunne vingers en ledematen lopen een verhoogd risico en voor hen is het noodzaak juist extra aandacht te geven aan een regelmatige inname van voldoende vitamine C.

Het innemen van een vitamine C supplement, in de vorm van een poeder of pilletje heeft weinig tot geen effect. Omdat inname op deze wijze uitsluitend de waarde van vitamine C in het bloed verhoogt En dat is een plek waar vitamine C geen werking heeft. De route die in zo’n geval gevolgd wordt is richting de nieren om uitgeplast te worden. De werking van vitamine C is niet in het bloed, maar juist in de cel.  

Een leefstijlanalyse verschaft inzicht naar jouw behoefte aan vitamine C en of je hier ook daadwerkelijk voldoende van binnenkrijgt. Een leefstijlanalyse kan dus het verschil maken.

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis