Registreer en bekijk uw matches.

Niet iedereen heeft behoefte aan een pingpongtafel op het werk

Nu de economie weer aantrekt, komen er ook meer banen beschikbaar. Gemotiveerde en getalenteerde professionals hebben het meer dan ooit voor het kiezen. Alle reden dus om voor een aantrekkelijke werkomgeving te zorgen. Maar niet elk ‘voordeeltje’ werkt even goed. In dit artikel lees je wat je beter niet kunt doen.

Medewerker van de maand

Zo’n plakkaat aan de muur kan veel scheve gezichten opleveren. Bovendien blijft de vraag op welke criteria je gaat beoordelen of iemand de medewerker van de maand is. Het is slimmer om inspanningen van het team te beoordelen, dan steeds individueel iemand eruit te pikken.

Een kantoortuin

Een open ruimte met flexplekken. Bij veel Amerikaanse start-ups maken ze er nog volop gebruik van. Maar denk na of het ook echt bij de medewerkers en sfeer van je bedrijf past. Ook verschillen mensen qua karakter. De een krijgt er energie van om altijd naast een andere collega te zitten, de ander wordt er juist onrustig van.

Pingpongtafel, schommel en videogames

Ook hier geldt weer: dat ze het bij hippe techbedrijven hebben, wil nog niet zeggen dat het ook bij je eigen organisatie werkt. Bovendien kan het geluid van een pingpongballetje behoorlijk afleiden terwijl je zelf hard aan het werk bent. Probeer het desnoods eerst een maandje uit.

Alleen maar voordeeltjes op kantoor

Een massagestoel, bedrijfsfitnessruimte of gratis fruit zijn erg fijn voor je vaste kantoormedewerkers. Maar tegenwoordig werk je waarschijnlijk ook met veel freelancers. Wanneer alle voordeeltjes alleen naar de vaste krachten gaan, leidt dit op termijn tot scheve gezichten.

Individuele bonussen

Voor salesmedewerkers is het vaak een goed idee om bepaalde targets te stellen. Ze zijn van nature competitief ingesteld en zullen elkaar onderling aanmoedigen om bepaalde (financiële) doelen te halen. Dat wil niet zeggen dat het voor ál je medewerkers een goed idee is. Juist de onderlinge samenwerking kan in het gedrang komen als je je té veel richt op individuele targets en beloningen.

Heidagen en conferenties

Het management vindt het vaak prachtig: een dagje in een conferentiezaal netwerken met sprekers en andere bezoekers. Maar geldt dat ook voor al je medewerkers? Zitten zij echt te wachten op de activiteiten die je buiten het werk organiseert? Laat ze er in ieder geval anoniem (bijvoorbeeld via een online enquête) en inhoudelijk hun zegje over doen. Zo weet je zeker dat iedereen profiteert.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis