Registreer en bekijk uw matches.

Hoe belangrijk is een bekend merk bij het kiezen van een franchise?

Sommige beginnende ondernemers sluiten zich het liefste aan bij een franchiseketen met een bekende naam. Denk bijvoorbeeld aan Etos, Subway of McDonald's. Natuurlijk zitten er voordelen aan die naamsbekendheid, maar het zou niet de doorslaggevende factor moeten zijn bij het uitkiezen van een geschikte franchise. In dit artikel lees je wat de voor- en nadelen van een bekend merk zijn.

Waarom ondernemers voor franchise kiezen
Maar eerst even dit. Waarom sluiten ondernemers zich überhaupt aan bij een franchiseketen? Dit zijn de belangrijkste redenen:

  • Er is een bewezen businessmodel.
  • Je krijgt marketing en promotieacties aangeleverd.
  • De inkoop wordt (deels) centraal geregeld.
  • Je krijgt handboeken en trainingen voor je personeel.
  • De franchisegever kan helpen met het vinden van een locatie.

De voordelen van een ‘grote naam’
Ken je het gevoel dat je op vakantie trek hebt, maar geen zin hebt om lang op zoek te gaan naar een restaurant? Filialen van McDonald’s spelen al tientallen jaren slim op die behoefte in. De bekende gele M lokt als vanzelf mensen naar binnen, terwijl een snackbar om de hoek kwalitatief misschien veel betere hamburgers bakt (maar ja, wie weet dat?).

Bovenstaande voordelen zijn van toepassing op elke goedlopende franchiseorganisatie. Waarom kiezen ondernemers dan specifiek voor de grote namen? Wat zijn de voordelen van een bekend merk?

Hetzelfde principe geldt net zo goed voor supermarkten, drogisterijen, slagers, broodjeswinkels, koffiebarretjes enz. Bekend maakt bemind. Een ander voordeel van een grote naam is dat je wellicht eerder een lening kunt krijgen van een bank, of eerder een huurcontract kunt afsluiten met een makelaar. Ook zij gaan op de grote naam af.

De nadelen van een ‘grote naam’
Aan de andere kant zitten er ook nadelen aan bekende merken.

Zo kan het bijvoorbeeld een stuk lastiger zijn om een vestiging te openen op een gewilde locatie. Die zijn immers al lang vergeven. De McDonald’s in Sittard-Noord heeft wellicht wat minder voordeel van toevallig voorbijlopende toeristen of dagjesmensen.

Daarnaast heb je bij een grote naam eerder kans op imagoschade. Natuurlijk heb je als franchisenemer weinig invloed op wat de CEO in de Amerikaanse media zegt, maar je wordt er toch op aangekeken.

Laat andere factoren voorgaan
Kiezen voor een bekend merk is dus niet zaligmakend. Laat andere factoren voorgaan in de beslissing, zoals een goede locatie, je affiniteit met de branche en ervaringen van andere franchisenemers.

Er zijn in Nederland inmiddels meer dan 800 franchiseformules om uit te kiezen. We helpen je graag om de meest geschikte te vinden.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis