Registreer en bekijk uw matches.

Ondernemen in 2030: voorspellingen gebaseerd op de jeugd

De toekomst voorspellen is lastig, maar het kan nooit kwaad om naar een aantal belangrijke trends bij de jongste generatie te kijken. Zo wordt de kans kleiner dat je als ondernemer de boot mist. In dit artikel een aantal voorspellingen over zakendoen in 2030.

Verschil online/offline winkels vervaagt

Met de opkomst van webwinkels is door allerlei goeroes het eind van de winkelstraat voorspeld. Maar wat blijkt: webwinkels openen steeds vaker ook eigen filialen. Amazon’s fysieke supermarkt is nu al een flink succes.

Jongeren zien merken ook niet meer als online of offline bedrijf. Het verschil tussen die twee vervaagt volledig. In 2030 is het aankoopproces een continu wisselen tussen online en offline. Bedrijven die hier het meeste comfort bij bieden, veroveren de markt. Denk bijvoorbeeld aan een kledingverkoper die je zo fijn advies gaf in de winkel ook online kunnen bereiken. Of juist omgekeerd: dat je producten van een webshop eerst even bij een fysieke vestiging kunt uitproberen.

Nicheproducten lonen

Veel jongeren die (deels) tijdens de laatste economische crisis zijn opgegroeid, hebben minder affiniteit met opzichtige luxe symbolen (Prada, Gucci, Ferrari). Onderscheidende nichemerken zijn daarentegen massaal opgepakt. In plaats van het meeste luxe product, wil je het spannendste, kleinschalige nieuwe product verkopen.

Een uitdaging voor ondernemers is om de juiste balans te vinden tussen succesvolle nieuwe producten en diensten te lanceren, zonder daarbij te veel te standaardiseren of te blijven hangen in het succes. Wanneer een product als mainstream wordt gezien, zullen jongeren het namelijk al weer heel snel vervangen door iets anders.

Social media oppoetsen hoeft niet meer

De jongste generatie zal geen nepprofielen meer aanmaken om werkgevers te misleiden. Eerdere generaties kregen nog op het hart gedrukt om niet te veel feestfoto’s van zichzelf online te plaatsen.

Ondernemende jongeren zullen hun eigen persoonlijke online aanwezigheid ook niet aanpassen voor zakenpartners. Ze zullen beter in staat zijn om hun persoonlijke imago te scheiden van hun zakelijke succes. Je anders voordoen wordt dus minder belangrijk. Een groot aantal volgers hebben, wordt daarentegen wel steeds belangrijker.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis