Registreer en bekijk uw matches.

Hoe ga je om met haters en trollen?

Elke online ondernemer krijgt er uiteindelijk mee te maken: ongefundeerde kritiek. Gefrustreerde mensen die negatieve reviews achterlaten, je simpelweg uit de tent willen lokken, of eropuit zijn ten onrechte gratis spullen van je te krijgen. Moet je dat zomaar over je kant laten gaan? Hier zijn vijf strategieën om ermee om te gaan.

Don’t feed the trolls!
Succes oogst kritiek. Zeker in het land van niet met je kop boven het maaiveld uitsteken. Natuurlijk kun je van goede feedback leren. Maar wanneer iemand geregeld zonder duidelijke onderbouwing tegen je tekeer gaat (bijvoorbeeld door op al je Facebook of Twitter posts te reageren) is er een simpele oplossing: negeren.

Hoe lastig het soms ook lijkt - want je wilt uitleggen waarom die persoon het verkeerd ziet, al is het maar aan je andere volgers - toch is dit vaak de beste oplossing. En wees eerlijk: heb je je tijd niet beter te besteden? 

Gebruik ze als motivatie
Een gemiddelde trol zal je tot het einde der tijden willen wijzen op dat ene foutje dat je ooit hebt gemaakt. In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, kun je dit ook juist als motivatie gebruiken. Bijvoorbeeld: Had je ooit problemen met op tijd leveren? Wordt daar nu de beste in.

Blijf positief - laat zien hoe het ook kan
Op De Beste Social Media zie je regelmatig bedrijven die creatief met klagers omgaan. In plaats van de tegenaanval te kiezen, blijven ze positief en geven ze er een humoristische draai aan. Daar kun je ook voor kiezen bij een aantal van de (ongeïnformeerde) klachten. Wanneer iemand echt te ver gaat (dreigen, persoonlijke aanvallen etc.) kun je er beter voor kiezen om deze persoon helemaal te blokkeren of de discussie te eindigen. Laat dat op een neutrale toon weten.

Sommige dingen liggen buiten je controle
Ondernemers zijn vaak erg oplossingsgericht. Maar sommige zaken liggen buiten je controle. Zo kun je niet de negatieve gemoedstoestand van half trollend Nederland verhelpen. Realiseer je dat internettrollen vaak zielige figuren zijn die dit gedrag vertonen om de problemen in hun eigen leven te ontvluchten. Treurig, maar niet jouw verantwoordelijkheid. 

Stel je omgeving gerust
Zelf ben je misschien inmiddels gewend aan persoonlijke aanvallen op internet. Maar voor familie of vrienden kan dit een hele schok zijn. Ze zullen zich wellicht genoodzaakt zien om je te verdedigen. Maar daarbij geldt weer het aloude adagium ‘don’t feed the trolls’. Leg ze daarom uit dat je het op prijs stelt dat ze je willen helpen, maar dat het niet nodig is.

 

 

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis