Registreer en bekijk uw matches.

Snap je Snapchat al? Een korte introductie voor ondernemers

LinkedIn, Facebook en Twitter kennen de meeste ondernemers wel. En een aantal waagt zich ook op Instagram of Pinterest. Wie echter een jongere doelgroep (12-25) wil bereiken, moet zeker ook eens op Snapchat kijken. Daarom deze korte introductiegids. 

Wat is Snapchat precies?
Met Snapchat kun je foto’s en video’s (snaps) delen met je vrienden. De app is alleen bedoeld voor mobiel gebruik. Het bijzondere aan Snapchat is dat je kunt instellen hoe lang de ander je content kan zien. Vaak is dat maar een paar seconden. Zo hoef je minder bang te zijn om gênante dingen te plaatsen. Al kan iemand altijd een screenshot maken. Daar wordt de verzender dan wel van op de hoogte gesteld. 

Hoe werkt Snapchat?
De beste manier om hierachter te komen, is door Snapchat gewoon op je telefoon te installeren. De app zal vragen of het je contacten mag inzien en je kent vast wel iemand die Snapchat al gebruikt. Dit zijn een paar van de functies die je zult tegenkomen:

Snapcodes - Dit zijn een soort QR codes waarmee mensen je eenvoudig op Snapchat kunnen toevoegen. 

Filters - Je kunt van alles en nog wat aan je snaps (foto’s of filmpjes) toevoegen. Denk aan geluiden, maar ook bijvoorbeeld hondenoren.

Emojis/stickers - Je foto is niet compleet zonder een leuke emoji of sticker er overheen. Wees terughoudend met bedrijfslogo’s. 

Geofilters - Hiermee kun je laten zien waar je bent of wat je doet. Er komt bijvoorbeeld ‘Rotterdam’ over je foto heen te staan. 

Hoe lang blijft je snap zichtbaar?
Snaps zijn er in tegenstelling tot Tweets of Facebookberichten niet voor de eeuwigheid. Je stuurt een snap aan een of meerdere contacten en die kan deze dan een paar seconden zien (je stelt zelf in hoe lang). 

Een handige optie voor ondernemers is ‘mijn verhaal’. Hierbij blijven al je snaps van een bepaalde dag 24 uur bewaard. Leuk om bijvoorbeeld in te zetten tijdens een speciaal evenement of een promotie. 

Snapchat gebruiken in je marketing?
Nu blijft de hamvraag: moet ik Snapchat inzetten voor mijn bedrijf? 

De eerste voorwaarde is dat je in ieder geval een jongere doelgroep (12-25) bedient. Een begrafenisondernemer heeft weinig aan Snapchat. 

Daarnaast moet je (zoals bij elk sociaal kanaal) daadwerkelijk iets te melden hebben. Met alleen reclame krijg je weinig volgers. 

Welke content is dan geschikt voor Snapchat?

  • Jonge reporters die verslag doen van een event.
  • Dagelijkse tips & tricks.
  • Creatief bekendmaken van acties of nieuwe producten. 

Volg voor inspiratie eerst eens grotere bedrijven die Snapchat al langer succesvol inzetten bij een jongere doelgroep (denk bijvoorbeeld aan Walmart, Gilmore Girls en in Nederland Heineken of Walibi).


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis