Registreer en bekijk uw matches.

Wanneer ben je ondernemer voor de Belastingdienst?

Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel betekent nog niet automatisch dat je door de Belastingdienst ook als ondernemer wordt gezien. In dit artikel lees je aan welke voorwaarden je moet voldoen om te profiteren van de fiscale voordelen voor ondernemers.

Heb je voldoende kapitaal?
Een ondernemer moet kunnen investeren. Bijvoorbeeld om mensen in te huren, verzekeringen af te sluiten en reclame te maken. Ook is kapitaal belangrijk als het even wat minder gaat met je onderneming. Een groot kapitaal is geen harde eis, maar wel een van de factoren waar de Belastingdienst rekening mee houdt.

Hoeveel winst maak je?
Een bedrijf heb je natuurlijk niet alleen voor de lol. Het doel, zo meent in ieder geval de Belastingdienst, is ook om winst te maken. Maak je na jaren nog steeds structureel verlies, of een erg kleine winst? Dan heb je kans dat de Belastingdienst je niet als ondernemer ziet.

Hoe zelfstandig ben je?
Schijnzelfstandigheid is een hot topic in de media en de politiek. Voormalige werknemers die door hun oude baas als Zzp’er worden ingehuurd en nog steeds op dezelfde manier werken, zijn volgens de Belastingdienst geen zelfstandigen. Kun je de werkzaamheden uitvoeren zoals je dat zelf wilt en eventueel uitbesteden aan iemand anders? Dan word je al eerder gezien als ondernemer.

Steek je genoeg tijd in je onderneming?
Er is een verschil tussen een hobbyproject en een bedrijf runnen. Daarom heeft de Belastingdienst het urencriterium opgesteld. Dit bepaalt dat je minimaal 1225 uur per jaar aan je onderneming dient te besteden om in aanmerking te komen voor fiscale voordelen.

Hoeveel opdrachtgevers heb je?
Heb je maar één opdrachtgever? Dan loop je als bedrijf een groot risico wanneer deze wegvalt. De Belastingdienst vindt dan ook dat je ernaar moet streven meerdere opdrachtgevers te hebben. Een stelregel is minimaal drie. Maar dit verschilt natuurlijk per sector en product of dienst.

Maak je je bedrijf bekend naar buiten toe?
Nieuwe opdrachtgevers trek je aan via je eigen netwerk, maar ook door promotie. Daarom kijkt de Belastingdienst of je je bedrijf naar buiten toe bekend maakt. Bijvoorbeeld via een eigen website, briefpapier, sociale media of reclame op televisie, krant, radio of online.

Loop je ondernemersrisico? Een ondernemer loopt per definitie risico. Bijvoorbeeld omdat opdrachtgevers niet betalen voor geleverde diensten en je afhankelijk bent van het vraag en aanbod van de markt. Wanneer je risico loopt, wordt je door Belastingdienst eerder als ondernemer gezien.

Wil je het zeker weten?
Nog steeds twijfels of de Belastingdienst je bedrijf als onderneming ziet? Je kunt op de site van de dienst zelf de Ondernemerscheck doen.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis