Registreer en bekijk uw matches.

Reclame per post ouderwets? Deze ondernemer bewijst van niet.

En 6 tips hoe je zelf ook succesvol commerciële post verstuurt

Iedereen verklaarde haar voor gek: In deze tijd een bedrijf oprichten dat zich alleen maar bezighoudt met reclamecampagnes per fysieke post? Maar Joy Gendusa van PostcardMania bewees dat het kan. De postkaartondernemer draait een jaarlijkse omzet van 50 miljoen dollar. In dit artikel lees je hoe ze dat voor elkaar kreeg en wat je er van kunt leren.

Een upgrade van direct mailings, geboren uit frustratie
Gendusa was van huis uit grafisch ontwerpster. Ze wilde haar diensten aanprijzen middels een fysieke postkaart. Toen ze de kaarten liet drukken, kwam ze erachter dat de drukkerij het eigen telefoonnummer en logo op de achterkant had geplaatst. Bovendien had ze nog steeds geen idee hoe ze direct mailing campagne moest aanpakken.

Toen kwam ze op het idee om zelf een marketingbureau op te richten dat zich exclusief richt op het versturen van postkaarten. Daar bleek grote vraag naar te zijn. Ze nam het hele proces van ontwerp tot marketingplan immers uit handen. Daarbij maakte ze gebruik van de modernste inzichten uit, jawel, de digitale wereld. Zo plaatst ze op elke kaart duidelijke call-to-actions die naar - speciaal voor de postkaart gebouwde - landingspagina’s op de website van de aanbieder verwijzen.

Waarom je fysieke post niet moet onderschatten
Nog een belangrijk voordeel van postkaarten boven e-mail, of - helemaal een groot verschil - sociale media:

Bijna iedereen opent zijn fysieke post.
Dat geldt niet alleen voor opa en oma. Uit onderzoek in de Verenigde Staten blijkt dat ruim een derde van de millennials uitkijkt naar het openen van hun fysieke post. Bijna 40% van de consumenten tussen de 25-35 jarigen leest hun postkaarten bovendien direct na ontvangst.

6 tips voor een succesvolle direct mail campagne
Post kan dus nog steeds een succesvolle manier zijn om je potentiële klanten te bereiken. Maar niet elke campagne heeft evenveel succes. Joy Gendusa van PostcardMania heeft daarom een aantal tips:

Spammen werkt niet per mail. Ook niet per post.
Het aller- allerbelangrijkst van een mailcampagne is de adreslijst. Weet je niet zeker wie je doelgroep is? Ga daar dan eerst achteraan. Niemand zit te wachten op spam. Ook niet per post.

Je hoeft geen designaward te winnen
Denk goed na over welke visuele boodschap goed bij je doelgroep en branche past. Het gaat dus niet om het mooiste design (iets waar sommige grafische designers zich nog wel eens té veel op richten), maar om het effectiefste design.

Vertel direct welk probleem je oplost
Een postkaart heeft fysiek maar beperkt de ruimte voor tekst. Toch kun je nog steeds de vergissing maken door te lang om de hete brei heen te draaien. Vertel daarom in de eerste zin al welk probleem je oplost.

Geen verwarrende plaatjes alsjeblieft
Iedereen houdt van kattenplaatjes. Maar als reclame voor een glazenwassersbedrijf kan het de plank misslaan. Denk dus goed na over je boodschap voor je een ‘leuk’ plaatje kiest. In plaats een mislukte ‘grappige’ campagne, heb je liever een saaie maar effectieve.

De achterkant van je kaart is net zo belangrijk
Vat op de achterkant van je kaartje de voordelen van je product of dienst nog een keer samen. Bijvoorbeeld met een kort lijstje met bulletpoints. Houd de tekst hier in ieder geval beperkt.

Meer dan een telefoonnummer
Geef de lezer duidelijke instructies over wat hij moet doen. De kans is groter dat hij deze call-to-action opvolgt dan een algemeen telefoonnummer.

Dus niet:
www.voorbeeldbedrijf.nl / 012-3456789

Maar:
Download nu het gratis e-book over probleem X op www.voorbeeldbedrijf.nl/probleemX
Of bel om erachter te komen hoe wij je vandaag nog kunnen helpen: 012-3456789


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis