Registreer en bekijk uw matches.

Hoe maak je van klanten je fans?

In een online wereld kun je als ondernemer meer potentiële klanten bereiken dan ooit. Maar traditionele sales- en marketingtechnieken inzetten werkt niet meer. Je klant wil als uniek persoon worden benaderd. Het gevoel krijgen dat je er speciaal voor hem bent. In dit artikel vertellen we je meer over hoe je extreme customer centricity inzet.

Selfies zijn niet voor niets zo populair
Maar eerst een beetje duiding. Hoe zijn klanten zo verwend geworden?
Misschien heeft het te maken met de opkomst van sociale media. We delen graag onze ervaringen of foto’s en willen daar waardering voor terug in de vorm van likes, hartjes en reacties. Facebook zou er eenvoudig voor kunnen zorgen dat we op elke bericht standaard honderd likes krijgen, maar dat telt natuurlijk niet. We willen persoonlijke reacties van mensen die weten wie we zijn. Datzelfde principe geldt ook voor je bedrijf. Klanten willen zich gewaardeerd voelen. En niet door een generieke mailing of Facebook-advertentie, maar door een persoon van vlees en bloed bij jouw bedrijf die de behoeftes van de klant kent en er langere tijd voor de klant zal zijn. En dat moet absoluut geen gladde verkoper zijn.

‘Ik wil het en ik wil het nu’
Tegelijkertijd is er een ogenschijnlijk tegenovergestelde trend: ‘Ik wil het, en ik wil het nu’ zijn niet langer alleen de woorden van een opstandige peuter, maar ook de mantra van de gemiddelde websitebezoeker. Klanten accepteren geen fouten meer en willen direct de juiste informatie kunnen vinden of producten bestellen. Zorg er daarom voor dat je zoveel mogelijk (logistieke & IT-) processen automatiseert.

Eenheidsworst verleden tijd
Waar de systemen tekort schieten, zijn het mensen die moeten ingrijpen. Liever geen ouderwetse salestijgers trouwens. Zorg juist voor werknemers met empathie, passie en creativiteit. Zet de vraag: “Hoe kan ik deze unieke klant helpen?” centraal. Een bijzonder tevreden klant van je bedrijf levert als fan uiteindelijk heel veel nieuwe omzet op.

Mens tot mens in plaats van B2C
Probeer de denkwijze als ondernemer zoveel mogelijk te veranderen van Business to Consumer (B2C) of Business to Business (B2B) naar mens tot mens. Daarbij is het ook niet erg om wat meer van jezelf te laten zien. Je verkoopt namelijk niet langer alleen een product of dienst, je verkoopt een ervaring.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis