Registreer en bekijk uw matches.

SEO voor Franchise Formules

Online vindbaarheid en presentatie is een belangrijk onderdeel van de communicatie van een franchise formule.

Waar offline promotie zoals folders en winkelmateriaal vaak nauwkeurige richtlijnen hebben, is er soms sprake van verschillende online aanwezigheid per franchise vestiging. Dit is echter met vrij eenvoudige handvatten snel te verbeteren.

In dit artikel toon ik 7 manieren hoe je SEO voor franchise formules kunt uitvoeren.

1.     Regel de SEO centraal

Om te beginnen een van de meest belangrijke stappen:

Maak iemand binnen de franchise organisatie verantwoordelijk voor de online presentatie.

Deze persoon controleert of de informatie binnen de zoekresultaten juist en duidelijk naar voren komt. Ook zorgt centralisering ervoor dat de online presentatie consistent is en dus professioneel oogt.

Verder is een blog natuurlijk een ideale plek om berichten over nieuwe vestigingen te melden. Ook ander nieuws over de franchise formule of informatieve artikelen kunnen op één plek overzichtelijk worden weergegeven.

2.     Maak vestigingen aan binnen Google Mijn Bedrijf

Voeg de locaties van de vestigingen aan binnen een centraal Google Mijn Bedrijf account. Vul de informatie zo compleet mogelijk in, zoals openingstijden, adres, en telefoonnummer.

Ook foto’s van de vestiging en zelfs een virtuele rondleiding kan per locatie toegevoegd worden.

Deze informatie wordt binnen Google getoond als iemand zoekt naar een specifieke vestiging.

3.     Geef iedere vestiging een eigen pagina

Laat bezoekers (en Google) niet zoeken! Door iedere vestiging een eigen pagina te geven kunnen belangrijke SEO factoren zoals de URL, de pagina titel en de kopteksten specifiek de zoekwoorden rondom de vestiging bevatten.

Hierdoor is het voor zoekmachines super duidelijk welke pagina getoond moet worden als een gebruiker informatie over die vestiging opzoekt.

Google hoeft dus niet lang na te denken over welke pagina te tonen en bezoekers hoeven niet eerst informatie over andere vestigingen te bekijken.

4.     Maak gebruik van menselijke taal in URL’s

Veel online tools, zoals storelocators, maken gebruik van computer gegenereerde URL’s. Dit ziet er bijvoorbeeld uit als website.nl/?storeid=123

Geen mens (of zoekmachine) begrijpt waar dit over gaat.

Een betere optie is om de URL’s van de website logisch en omschrijvend te maken.

Dit ziet er bijvoorbeeld zo uit: website.nl/vestigingen/amsterdam of website.nl/vestigingen/amsterdam/kalverstraat als er meerdere vestigingen per stad zijn.

5.     Houd alles op 1 domein

Door alle pagina’s, inclusief de vestiging pagina’s, op één domein te houden creëer je een sterk domein waar alle pagina’s van profiteren.

Een voorbeeld hiervan is website.nl/vestigingen/amsterdam

Door subdomeinen (vestiging.website.nl) te gebruiken verspreid je de waarde die je domein krijgt.

Ook het opzetten van meerdere websites betekent dat de waarde verspreid wordt in plaats van gebundeld.

6.     Mobiele website

Helaas komt het nog te veel voor dat websites niet prettig werken op mobiele telefoons.

Bezoekers willen snel even een telefoonnummer, adres of openingstijden opzoeken. De smartphone uit de broekzak halen is natuurlijk veel sneller dan de PC opstarten.

Zorg er daarom voor dat je met een ‘mobile first’ principe naar je website kijkt. De website is bij voorkeur responsive, wat betekent dat de inhoud meeschaalt met het scherm waarop de site getoond wordt.

Iedere bezoeker die gefrustreerd raakt door een slechte mobiele werking van je site kost klanten

7.     Gebruik zoekwoorden om je aanbod te verbeteren

Het is heel waardevol om te weten waar bezoekers naar zoeken. Met deze kennis kun je je website of zelfs je aanbod verbeteren.

Een handige tool om achter zoekopdrachten te komen is de zoekwoordplanner van Google. Deze tool valt binnen het advertentieplatform Google AdWords, maar is wel gratis in gebruik.

Zoek op de naam van de franchise formule en in combinatie met de plaatsnaam van de vestiging. Je kunt dan relevante zoekwoord ideeën opvragen, waar daadwerkelijk naar gezocht wordt.

Ook een zoekfunctie op de website is een bron van waardevolle informatie. Deze vind je binnen Google Analytics onder Gedrag > Zoekopdrachten op site > Zoektermen. Let op: de zogenaamde queryparameter moet hiervoor wel ingesteld zijn bij de instellingen voor dataweergave.

Als er veel zoekopdrachten worden ingevoerd over bijvoorbeeld openingstijden, dan is deze dus nog niet duidelijk te vinden op de site.

Als er veel gezocht wordt op aanbiedingen, maar daar is nog geen aparte pagina voor, dan is het een goed idee om een aanbiedingen pagina te maken waarop je actuele acties toont.

Verbeter zelf de SEO voor je franchise formule

Als je deze bovenstaande 7 SEO tips voor franchise formules toepast dan ben je al goed op weg.

Heb je een vraag over franchise SEO of heb je zelf een leuke tip? Deel deze hieronder in de reacties.

 

Nils van der Knaap
Sky Internet Marketing


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis