Registreer en bekijk uw matches.

Hoe maak ik mijn bedrijf SMART?

Als starter zit je boordevol energie en ambitie. Helaas zijn beide niet altijd even concreet. Om jouw ambities waar te maken, moet je duidelijke doelen stellen. Hoe doe je dat? By being SMART.

SMART:  Wat is dat nou eigenlijk?
De term kwamen we voor het eerst tegen in 1981 in een uitgave van Management Review. Sindsdien is de afkorting niet meer weg te denken. Het is een handige manier om je bedrijfsdoelstellingen helder te krijgen door ze SMART te maken:

  1. Specifiek
  2. Meetbaar
  3. Acceptabel, Aanwijsbaar en Ambitieus
  4. Realistisch
  5. Tijdgebonden

1. Specifiek
De meest bekende franchise worden van Nederland klinkt mooi, maar heel concreet is het niet. Om je te helpen jouw doelstelling specifieker te maken gebruik je de 6 W’s:

  • Wat wil je bereiken?
  • Wie?
  • Waar?
  • Wanneer?
  • Welke delen van de doelstellingen zijn belangrijk?
  • Waarom?

Door deze vragen te beantwoorden wordt jouw doel veel specifieker.

2. Meetbaar
Gebruik meetbare cijfers in jouw doelstelling. Zorg voor de juiste data en ken jouw uitgangssituatie om te bepalen wat je moet doen. Stel vervolgens een methode vast om succes te meten: enquêtes, social media volgers of verkoopcijfers?

Een algemene stelling voor een meetbaar doel is dat je die moet zien, horen, proeven, ruiken of voelen. Hoe concreter des te meetbaarder het is.

3. Acceptabel, Aanwijsbaar en Ambitieus
Is jouw doelstelling acceptabel voor jou? Sta jij hier achter, geloof je er in en is het uitvoerbaar? Kan jij ook betrokken partijen hiervan overtuigen, zoals jouw werknemers?

Soms staat de A voor aanwijsbaar. Wie voert de werkzaamheden uit? En is de doelstelling Ambitieus genoeg? Een makkelijk haalbare of juist een onhaalbare doelstelling is demotiverend.

Idealiter is jouw doelstelling zowel acceptabel en aanwijsbaar als ambitieus.

4. Realistisch
Maak jouw doelstelling realistisch. Als jij in je eentje begint is het waarschijnlijk onrealistisch dat jij binnen 1 jaar 50 zaken hebt op 5 continenten. Balanceer dus ambitie met realisme.

5. Tijdsgebonden
Wanneer behaal jij jouw doelstelling? Maak dit weer zo concreet mogelijk met een specifieke begin- en einddatum. Geef voldoende maar niet te veel tijd.

SMART: een voorbeeld
Als je alles bij elkaar brengt, rolt er een SMART-doelstelling uit. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil binnen 2 jaar, vanaf 1 september 2016 tot 1 september 2018, 40 procent van mijn omzet via online verkoop behalen ten opzichte van de huidige 10 procent op 1 augustus 2016.

Nu is het jouw beurt. Succes en be SMART!


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis