Registreer en bekijk uw matches.

Franchisenemers, meer dan gemiddeld verstandige ondernemers

Is een franchisenemer wel een échte ondernemer? Die vraag wordt mij regelmatig gesteld. De ondertoon is dan vaak dat je als franchisenemer eigenlijk geen echte ondernemer zou zijn want dan was je wel helemaal zelfstandig begonnen. Dat is natuurlijk aperte onzin. Sterker nog, je kunt je afvragen of die ondernemers die succesvol een franchisevestiging exploiteren of dat die niet veel verstandiger ondernemen dan ondernemers die in hun eentje ‘sappelen’.

Zijn er dan helemaal geen verschillen tussen het ondernemen als franchisenemer ten opzichte van een reguliere start? Ja, en die zijn best wel groot. De vraag is alleen of die verschillen iets af doen aan het ondernemen.  Om de vraag goed te beantwoorden is een uniforme definitie van ondernemen van belang. Belangrijkste element van ondernemen is het apect ‘voor eigen rekening en riscio’. Als jij franchisenemer wordt geldt daar precies hetzelfde. De franchisegever neemt geen risico’s over. Een goede formule kan deze wel verkleinen. U doet het voor eigen rekening. Dat jij de formule een vergoeding geeft voor de ondersteuning of voor het recht het merk te mogen voeren veranderd niets aan het feit dat het overgrote deel van de inkomsten voor jou zijn.

Ondernemen gaat over (meer) vrijheid en het eigen lot in handen nemen.  Een franchisenemer kiest er bewust voor om zich te voegen in een formule. Dit conceptdenken is niet uniek voor franchisenemers. Veel ondernemers kiezen daar ook voor als zij zelf een winkel, restaurant of consultancy beginnen. Ook dan begrenst hij zich door een branche of richting te kiezen. Schoenen verkopen in een restaurant is niet handig en een ICT-consultant die plotsklaps aangeeft ook heel goed te zijn in training krijgt daar ook niet makkelijk de handen voor op elkaar.

Vrijheid is mijns inziens ook een overschat begrip. Niemand kan altijd zomaar zijn openingstijden bepalen, een medewerker ontslaan is ook onderheving aan flink wat regelgeving om nog maar te zwijgen van hygiëne en veiligheidswetgeving. In een goede formule stoppen franchisenemers hun energie in het toepassen van de formule. Zij gebruiken hun energie en creativiteit om en optimaal rendement te halen uit de formule. De vraag is niet hoeveel vrijheid heb ik, maar wat heb ik nodig om succesvol te zijn.

Een veel gehoorde opmerking is; ‘Ik heb onvoldoende ruimte binnen de formule’. Mijnsinzien kun je voldoende creativiteit kwijt in het expoiteren van de formule. In de meest gangbare definitie van marketing is sprake van vijf ‘P’s; Product, Plaats, Prijs, Promotie en Personeel (en klanten), Stel je hebt een franchise met 100 man personeel. Iedere ondernemers zal je vertellen dat daar onwaarschijnlijk veel energie in gaat zitten. Het voortdurend motiveren, organiseren, trainen en aansturen van alle medewerkers vraagt veel, héél veel creativiteit. Volgens mij moet je dan blij zijn dat je ook niet nog eens een inkoop moet regelen of een prijbeleid moet neerzetten. Als je nog steeds energie over hebt, dan zou je een tweede vestiging kunnen beginnen of als je écht gefrustreerd raakt omdat je creativiteit geen uitweg kan vinden, doe dan, in je vrije tijd, iets met ‘kurk’

Als franchisenemer heb je te maken met een netwerk. Dat netwerk helpt je met meer kennis en ervaring. Als het goed is geregeld worden ervaringen gedeeld en zijn franchisenemers actief in het delen van Best Practices. Wat normaal concurrenten zijn, zijn nu een bron van informatie en zelfs van inspiratie. Het onderdeel van een (succes)formule schept inderdaad verplichtingen. Omwille van de eenduidigheid naar de klant is een goede toepassing van de formule van belang. Dat belang is echter jouw belang. En dat laatste is misschien wel de verklaring van het succes van franchise. Uiteindelijk is het succes van de franchise jouw succes en visa-versa. De mate waarin jij erin slaagt jouw omgeving, de franchise-organisatie en de formule, voor jou productief te krijgen maken is een ondernemersvaardigheid. Daar zit het grootste verschil met een ‘gewone’ ondernemer. Die heeft die resource niet en Die hoeft daar niet over na te denken.

Paul van Wageningen
Franchise Match


Reactie


Reacties

  • Peter Strauss

    Hallo iedereen, ik heb gehoord dat wasserettes een goede zaak kunnen zijn(geen arbeidskosten, kleine investering, goede en snelle ROI.) Ik heb wat onderzoek gedaan naar franchising en Speed Queen Investor lijkt mij overtuigend. Maar ik heb een probleem: ik weet niets van franchising en wasseretes; ik heb jullie advies en mening nodig: zijn wasserettes echt winstgevend? Hebben jullie ooit gehoord van Speed Queen of hebben jullie ooit met ze gewerkt? Hier is hun website: http://speedqueeninvestor.com/nl/

800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis