Registreer en bekijk uw matches.

Franchise Management | Externe Focus

De ene franchise is de andere niet. Juist als wij aanwezig mogen zijn bij de ondertekening van een franchiseovereenkomst zijn wij ons bij Franchise Match daar nadrukkelijk van bewust. Mede geholpen door de economie, onze internationale klanten en netwerk hebben wij veel succesvolle klanten. Het is vanzelfsprekend leuk om te horen dat de omzetten geweldig zijn, evenals het gemiddelde rendement en het perspectief. Het verklaart veel over de tevredenheid van de franchisenemers. Toch is dat niet het hele verhaal.

Wat is eigenlijk goed franchisemanagement? Wat maakt dat het verloop laag is en de ondernemers tevreden zijn. Waarom zijn ondernemers trots op hun franchise en vooral wat bepaalt de sfeer en cultuur. Bij onze klanten die een lange termijn succes laten zien komen veel van die aspecten samen.

Denk daarbij dan aan duidelijkheid over de formule en de grenzen, extreme focus op het succes en welzijn van de ondernemer maar ook nadruk op ondernemerschap en zorgvuldige communicatie. We komen over de vloer bij Nederlandse en buitenlandse formules. We horen verhalen over succes awards en het belang dat ondernemers hechten aan deze vormen van erkenning. Tegelijkertijd worden in succesvolle franchiseorganisaties ondernemers aangesproken over afwijkingen van standaards, afspraken en prestaties.

Als intermediair hebben we zo onze teleurstellingen omdat in onze ogen geschikte kandidaten niet altijd worden geaccepteerd. Desalniettemin geeft het, zeker voor de lange termijn, vertrouwen als een franchise ook bereid is de pijn van hun eigen beleid te accepteren. Het bewustzijn dat groei moet, maar altijd met behoud van waarden en normen is van groot belang.

Wij nemen vaak voor buitenlandse opdrachtgevers de hele franchiserecruitment afdeling over. Vaak ook zodat de opdrachtgever vanaf het eerste moment de overhead klein kan houden. Ook worden we ingeschakeld als de problemen groot zijn. Met een ontevreden groep franchisenemers is het niet makkelijk om uit te breiden tenzij we het verhaal van de formule ‘bijstellen’. Met dat laatste worden al snel verwachtingen gewekt, die niet worden waargemaakt. Daarmee wordt ellende juist in stand gehouden en is de relatie al snel gebaseerd op wantrouwen.

Eén van onze opdrachtgevers heeft een prima formule maar een ontevreden franchisegemeenschap. Ongelukkige keuzes in het verleden hebben bij de ondernemers voor een “mopper” cultuur gezorgd. Toch blijven we nieuwe kandidaten ook in contact brengen met bestaande franchisenemers. Tegelijkertijd werkt deze franchisegever hard aan het professionaliseren van de organisatie. Het zal langer duren maar het fundament zal steviger zijn.

Verandering is wel degelijk mogelijk. Verlaag in vredesnaam niet de fee. Ondernemers moeten vooral hun rendementsverbetering uit de markt halen en wegblijven van de interne focus. Wordt zeker niet minder streng. Toepassing van de formule blijft de basis. Breng ondernemers echter wel in een positie dat zij meer met de formule kunnen verdienen. Nieuwe initiatieven, training, deskundigheid en lokale promotionele activiteiten geven niet alleen richting en energie maar ook gesprekstof welke gericht is op de toekomst en externe focus.

Paul van Wageningen
Franchise Match


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis