Privacy Protection Europe

De Bedrijfsadministratie: Uitbesteden of Zelf Doen?

Administratie is al snel het ondergeschoven kind tijdens de drukte van het opstarten van je eigen bedrijf of franchise. Je dagen vullen zich met het binnenhalen van nieuwe klanten, opdrachten, ontwikkelen en uitvoeren van marketingcampagnes en ga zo maar door.

Maar een goede administratie is de fundering waarop jouw bedrijf verder groeit. Dus je ontkomt niet aan de vraag: doe ik de administratie zelf of besteed ik het uit?

Wat zijn de eisen aan jouw administratie?
Jij start je franchise, schrijft je in bij de Kamer van Koophandel en hebt je BTW-nummer. Wat nu?

De Belastingdienst stelt de volgende eisen aan jouw bedrijfsadministratie. Je moet beschikken over:

  1. Urenregistratie
  2. Facturen
  3. Bankafschriften
  4. Reiskosten
  5. Rittenadministratie
  6. Overige (kassa)bonnen

Er is een bewaarplicht van 7 jaar voor:

  • Het grootboek
  • Debiteuren- en crediteurenadministratie
  • Voorraadadministratie
  • In- en verkoopadministratie
  • Bankafschriften
  • Agenda's
  • Loonadministratie

Voor onroerende zaken zoals de huur van jouw bedrijfspand geldt zelfs een bewaarplicht van 10 jaar. Een goede administratie vereist dus een uitstekende organisatie.

Boekhouder versus Accountant
Deze termen gebruiken wij vaak door elkaar terwijl er wezenlijke verschillen tussen de 2 bestaan.
De boekhouder onderhoudt de boekhouding. De accountant richt die in en controleert de boekhouding en administratie.

Accountant is een beschermde titel. Die kan daarom een officiële verklaring geven over de financiële betrouwbaarheid. Bovendien beschikt de accountant over meer fiscale kennis dan een boekhouder. En geeft die ook advies over leningen en mogelijk investeringen. Daarentegen is de accountant wel duurder.

Beide beroepen werken zeer nauwkeurig en moeten jou, de ondernemer, informeren over de financiële staat van jouw bedrijf.

Is een accountant verplicht?
Nee, voor ZZP-ers en kleine ondernemers is die niet verplicht. Er is pas sprake van een wettelijk verplichte accountantscontrole wanneer:

  1. Omzet hoger is dan € 8.800.000
  2. Balanstotaal hoger dan € 4.400.000
  3. Gemiddeld aantal fulltime werknemers 50 of meer

Je bent wel verplicht om een aangifte inkomstenbelasting te doen.

Is een accountant handig?
Om de aangifte inkomstenbelasting goed te doen moet je een overzichtelijke administratie hebben. Dit kun jij zelf of een boekhouder goed bijhouden. Maar er zijn belastingvoordelen te behalen, juist als startende ondernemer.

Het is het dagelijkse werk van een accountant om al die voordelen en andere fiscale regels uitstekend te kennen. De accountant vult alles correct in. Dus geen vervelende naheffing of andere verrassingen. Een goede accountant verdient zichzelf terug.

Zo hoef jij je niet te verdiepen in een woud van fiscale regels. Dit maakt tijd vrij voor het opbouwen en groeien van jouw bedrijf. Extra leuk is dat zowel een accountant als een boekhouder aftrekbaar is als zakelijke kosten.

Nadelen?
Beiden vergen een investering voordat zij zichzelf terug verdienen. En hoe meer jij aan de accountant of boekhouder overlaat, des te meer uren die schrijft en des te hoger de kosten.

Wat kan je zelf doen?

Zeker als starter wil je onnodige kosten vermijden. Hoe meer je zelf oppakt, des te minder uren jij betaalt aan je financieel specialist. Start met de volgende zaken:

  • Open een zakelijke rekening. Zo houd jij je privé- en zakelijke administratie uit elkaar.
  • Gebruik gratis online tools. Op het internet zijn er veel gratis programma’s die helpen bij de facturering en boekhouding.
  • Volg een MOOC om basiskennis op te doen over administratie en boekhouding.

Ken je administratie
Of je nou wel of niet een accountant en/of boekhouder inhuurt, als ondernemer moet jij altijd op de hoogte zijn van jouw administratie. Of je het nou leuk vindt of niet.

Met een goede en strakke administratie weet jij wat er binnenkomt, wat er uitgaat en wat er nog in de pijpleiding zit. Je grijpt op tijd in als je inkomsten dalen of je uitgaven te snel stijgen.

Doe-het-zelver of uitbesteden? Laat het ons weten!

Waar kies jij voor? Ben jij je eigen accountant, boekhouder of besteed je het uit? Wij zijn erg benieuwd hoe jij dit aanpakt. Deel het met ons en andere ondernemers.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis