Registreer en bekijk uw matches.

Franchise succesvol, broodje aap verhaal?

Het lijkt wel of er steeds meer statistieken te vinden zijn over de succeskans van ondernemen in franchising. Gemiddeld genomen doen franchisenemers het beter dan ‘gewone’ ondernemers. Gemiddeld genomen doen franchiseorganisaties het beter dan filiaalbedrijven.

Ik heb moeite met gemiddelden. Ik ben meer van individuele gevallen. Iemand mag misschien de ene dag zes maaltijden eten en de volgende dag niet één. Een gemiddelde van drie maaltijden per dag maar het is geen gezonde manier van leven.

Betekent dat, dat statistieken niet relevant zijn? Neen, vanzelfsprekend niet. Deze observatie betreft validiteit en relevatie van sommige gegevens. Een kwart van alle zwangere vrouwen rookt. Is daarmee aangetoond dat de roken de kans op zwangerschap verhoogd?

Internationale onderzoeken laten succespercentage zien voor franchise van 55% voor Retail franchise en sommige hebben het zelfs over 95% over de gehele linie. Waar komen die onderzoeken vandaan? Als je op zoek bent naar een eigen onderneming zou je dan met een ander bedrijfsmodel willen starten dan één met een succespercentage van 95%?

In veel franchise promotiemateriaal zie ik succesverhalen en percentages staan die ik niet goed kan plaatsen. Zelf heb ik deze informatie ook gebruikt om franchiseformules te promoten. Ik begin echter sterk het gevoel te krijgen dat ik zelf ook andere professionals uit de branche napraat. Ik kwam de positieve geluiden zo vaak tegen dat ik ze écht ben gaan geloven.”

Het doet me denken aan een spel waarbij een groep kinderen in een cirkel zitten. Het eerste kind fluistert een geheim in het oor van het kind ernaast die het vervolgens ook door fluistert in het oor van het kind daar weer naast. Dit tot het laatste kind het verhaal het geheim mag verklappen. Vrijwel altijd komt dit niet in buurt van het origineel.

Internet maakt vrijwel elke business transparant. Er is meer informatie dan ooit in het publieke domein. Potentiële franchisenemers zullen elke stukje informatie op waarde moeten schatten. Tijdens het coachen van (startende) ondernemers zeg ik altijd dat er eigenlijk maar één belangrijke statistiek is en dat is de eigen ervaring. Het betekent ook dat je veel niet allemaal vooraf kunt weten. 

Bij Franchise Match zijn wij er desondanks van overtuigd dat investeren in een franchise een goede en dus minder risicovolle propositie zeker als je dat vergelijkt met een investering in een startup. De truc is om een franchise te kiezen die pas bij jouw vaardigheden, persoonlijkheid, budgettaire beperkingen en jouw vaardigheden in het omgaan met risico’s Het simpelweg kopen van een franchise omdat die succesvol is betekent nog niet dat je onderdeel wordt van die positieve statistieken. Het doen van onderzoek blijft van belang en is een onmisbare factor.

Interessant is verder dat de manier waarop de beslissing tot stand komt veelzeggend is voor de manier waarop je als ondernemer in het leven staat. Objectief naar de materie kijken, zelf inschatting maken en vooral jezelf verantwoordelijk voelen voor de genomen beslissingen voorkomt dat je onwillekeurig in een verwijtende sfeer terecht komt.  Je bent namelijk altijd zélf verantwoordelijk. Dat is inherent aan het ‘zelfstandig’ ondernemen.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis