Registreer en bekijk uw matches.

Franchise... en toch onafhankelijk

In de regel zijn ondernemers onafhankelijke denkers, een belangrijke reden waarom zij succesvol zijn in het bouwen van hun onderneming. Echter, als je een keuze maakt voor franchise kan het niet anders dan dat een deel van die onafhankelijkheid wordt opgegeven ten gunste van het collectief.

Dat houdt in dat je, meer dan je soms lief is, toestemming moet krijgen om ‘wilde plannen’ te kunnen of mogen uitvoeren. Ik noem maar iets eenvoudigs als het veranderen van de formulekleuren, procedures of de inkoop van grondstoffen. Jouw franchisegever balanceert op het scheidsvlak tussen het optimaal benutten van jouw creativiteit en intellect en dat van je collega’s en tegelijkertijd het beschermen van de integriteit van zijn merk. Een verstandige franchisegever geeft de franchisenemers de kans zich te ontwikkelen zonder de kern van het merk en de formule te frustreren. Soms kiezen ondernemers kiezen voor een traditionele inrichting. Andere ondernemers voor een hippe en kleurrijke uitstraling. Als dat beide past, geen probleem! Het logo van Pizza Hut en haar imago zou echter toch echt lijden onder een roze kleur.

Het goede nieuws is dat er veel manieren zijn jouw creativiteit en pro-activiteit te kunnen botvieren. Je kunt als succesvol zijn niet ondanks maar dankzij de formule! Sleutel is onderlinge transparantie en communicatie. Jouw franchisegever is over het algemeen gemotiveerd om jouw ‘best practices’ en die van je collega’s over te nemen en misschien zelfs onderdeel te laten worden van de formule.

Geef de franchise een persoonlijk tintje: Voeg een lokale kleur toe

Het lijkt soms stoer om als franchisegever alles van bovenaf, hard op te leggen. Voor de ontwikkeling van het merk is dat ook van belang. Toch is het goed voor te stellen dat ondernemers lokaal de keuze hebben om, laten we zeggen, een nieuwe smaak toe te voegen die door de lokale klantgroepen worden gewaardeerd. Uiteindelijk draait het om omzet en handel. Voorwaarde is dat jij aanvoelt waar de formule begint en ophoudt. Overleg en openheid zijn dan randvoorwaarden. Wat populair is in de ene stad hoeft niet noodzakelijkerwijze dezelfde mate van populariteit te hebben in een andere stad. Studenten of gezinnen, residentieel of forenzen, het maakt geen verschil. Dus ondanks dat er goedgekeurde smaken zijn, wordt de lokale kennis van de ondernemers ingezet om te bepalen welke toevoegingen de formule extra aantrekkelijk maken.

Lokaal is het hebben van "lokale opties" een meerwaarde. De formule houdt zijn uitstraling en uitgangspunten en speelt tegelijkertijd in op de lokale kansen.

Geef de franchise een persoonlijk tintje: Blijf ze verbazen

Een element waar jij als franchisenemer je mee kan kunnen onderscheiden is aandacht en betrokkenheid bij service. Het blijven verbazen van klanten door superieure service levert niet alleen de meeste omzet op, het is waarschijnlijk ook de beste manier om ‘persoonlijk te worden met klanten’. Proactief bezig zijn met klanten en service geven die niet goed is maar uitstekend. 40% van de tevreden klanten komen terug, 70% van de enthousiaste klanten komen terug. Alle regels ten spijt, service kan altijd beter, zeker als daar zaken als schoon, veilig, onderhoud en uitstraling bij worden betrokken. Zolang het past binnen de richtlijnen van het merk ligt hier de grootste voldoening en ruimte.

Geef de franchise een persoonlijk tintje: Wees extravert

Je kan en mag altijd lokaal jouw product en service promoten. Niets is er op tegen om landelijke promoties lokaal te verlengen. Dat kunnen activiteiten zijn richting klanten maar ook intern om medewerkers meer te betrekken en te activeren. Landelijke co-branding kan op lokaal niveau natuurlijk ook met een winkel of bedrijf. Klanten hebben vaak meer met de lokale juwelier dan met het dure horlogemerk dat zij verkopen. Een sportauto is spannend maar de lokale dealer zit emotioneel dichter bij de klant.

Geef de franchise een persoonlijk tintje: Organiseer een activiteit

Een modeshow, een goede doelenactiviteit, een open huis, het zijn voorbeelden van lokaal actief zijn. Niet meedoen met de lokale braderie of extra koopdagen is jezelf buitenspel zetten. Zelfs als zaken landelijk worden aangereikt valt er niet aan te ontkomen als ondernemer om dit toe te spitsen op de lokale markt. Het verhoogt jouw zichtbaarheid binnen de lokale gemeenschap. Het gaat dus verder dan alleen maar verkoop. Het generen van aandacht kan heel goed gericht zijn op de lange, maar vooral ook op de korte termijn omzet bevordering.

Geef de franchise een persoonlijk tintje: Wees een actief lid van de gemeenschap

Als lokale ondernemer moet je een actief lid willen zijn van de gemeenschap waar je je geld aan verdiend. Het is dé manier om een 'persoonlijke identiteit’ te ontwikkelen, ondanks dat je deel uit maakt van een collectief. Ga op zoek naar zaken om actief in mee te zijn. Doe niet alleen mee met de braderie maar help deze te organiseren. Wees actief in winkel- en buurtverenigingen, Sponsering hoeft lang niet altijd in de vorm van geld maar kan ook in aandacht via jouw vestiging, de tijd die je investeert of een lidmaatschap. Een actief lid van de gemeenschap zijn betekent dat je lokale vriendschappen opbouwt die leiden tot PR, een positief imago en meer omzet.

Geef de franchise een persoonlijk tintje: Wees actief lid online

Social media is niet meer weg te denken. Bovenstaande activiteiten geven veel redenen om te communiceren via Facebook, Twitter en blogs. Het geeft een scala van mogelijkheden om persoonlijk te zijn met klanten. Social Media is waarschijnlijk gereguleerd maar vast niet verboden. Jij ben de levensader als het gaat om informatie naar klanten over de formule. Foto’s, tweets, verhalen en blogs over aanbiedingen, activiteiten, klanten of succes betrekken klanten lokaal bij jouw franchise.

Klanten en prospects voelen zich op deze manier meer en meer betrokken bij de dagelijkse gang van zaken en hebben zij het gevoel een persoonlijke band te hebben met de franchisenemer.

Lang verhaal kort: Er is genoeg ruimte voor écht ondernemerschap binnen de grenzen van franchise. Er mag en kan veel zolang het past binnen de formule en de communicatie hierover transparant plaatsvindt.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis