Registreer en bekijk uw matches.

Franchisenemers de baas

De kwaliteit van een franchiseorganisatie wordt voor het overgrote deel bepaald door de relatie tussen franchisegever en franchisenemers. Soms leggen franchisegevers dit vooral uit als dat zij dus veel service moeten geven. Dit is echter iets heel anders dan het hebben van een optimale relatie. Een constructieve relatie begint vooral met voortdurende open communicatie en regelmatig vragen om feedback. Meetings, publiceren van (goede, individuele) resultaten en initiëren van allerlei activiteiten en aanwezigheid in het veld helpen bij het verkrijgen en behouden van een goede relatie met de franchisenemer gemeenschap.

Het ontbreken van deze aspecten kan dramatische gevolgen hebben. Onnodig veel energie gaat zitten in het oplossen van conflicten, problemen worden uitvergroot, aandacht op groei en klanten neemt af, het wordt lastiger nieuwe franchisenemers aan te sluiten enz. Franchisegever en franchisenemer hebben beide belang bij een succesvolle franchise. Daarmee is direct aangegeven, dat beide, dus ook de franchisenemers, belang hebben bij een gezonde relatie. 

De belangrijkste reden waarom franchisenemers klagen, is omdat zij een franchisegever hebben om tegen te klagen. Probleem is dat klagen alleen niet helpt. Franchisenemers die meer invloed willen hebben doen er goed aan om bij de franchisegever aan te dringen op regelmatig overleg. Is de organisatie klein dan kunnen alle ondernemers daar aan deelnemen. Is er sprake van enige vorm van omvang, dan is een franchiseraad een goede oplossing. Als de franchisegever terughoudend is, dan is er niets op tegen om als franchisenemers gezamenlijk het initiatief te nemen.

Een franchiseraad is een (meestal gekozen) vertegenwoordiging van de franchisenemers. Primaire rol van de raad is op periodieke basis te overleggen, informatie uit te wisselen, marktontwikkelingen door te spreken en bezorgdheid te delen. Veel problemen worden voorkomen als de franchisegever goed gebruik maakt van het collectieve intellect van de franchisegemeenschap. Zij zitten dicht bij de klant, weten wat de dagelijkse problemen zijn en zien (commerciële) kansen vaak het eerst. Het simpelweg hebben van een platform om de problemen en kansen te bespreken zal veel leed voorkomen.

Klinkt logisch maar veel organisaties vinden zich (nog) te klein, zien de noodzaak niet of denken dat problemen individueel kunnen worden geadresseerd. Soms is er angst voor de macht die het collectief van de franchisenemers heeft. Franchisenemers hebben niet alleen het recht om zich te verenigingen, het helpt ook ontwikkeling van de organisatie. Het is als franchisegever goed om een actieve en betrokken rol te spelen bij oprichting en functioneren van de franchisecommunicatie.

Directie en organisatiemedewerkers moeten op de hoogte te zijn van wat er besproken wordt in de franchiseraad. Deze kan niet de individuele communicatie vervangen. Via de e-mail is iedereen toegankelijk en dat is een groot goed. Communicatie moet echter wel in lijn zijn met wat er collectief besproken wordt. Onderdeel van een goede relatie is bovendien snel en efficiënt reageren. Vaak raakt de relatie verstoord door de vorm terwijl er over de inhoud overeenstemming bestaat. De meest succesvolle en invloedrijkste franchisenemers moeten direct toegang kunnen hebben tot de directie. Met een positieve relatie komt veel welkome feedback. Een potentieel probleem kan worden gesignaleerd voordat het als een veenbrand de verhoudingen verstoord.

Samengevat: De primaire verantwoordelijkheid voor goede onderlinge verhoudingen ligt bij de franchisegever. Franchisenemers spelen hier echter ook een actieve rol in. Door het opeisen van de juiste rol zijn beide beter toegerust om actief bij te dragen aan positieve en effectieve verhoudingen.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis