Registreer en bekijk uw matches.

Waarom verschillen de zoekresultaten in Google?

Misschien is het je al eens opgevallen. Als je zoekt in Google dan kun je andere zoekresultaten te zien krijgen voor precies dezelfde zoekopdracht.

Hoe dit kan?

In deze blogpost kom je achter de 7 voornaamste oorzaken waarom Google andere resultaten toont voor hun organische (gratis) zoekresultaten.

1)    Eerdere zoekopdrachten op basis van browsercache en cookies

Weet jij nog welke zoekopdrachten je de afgelopen tijd hebt ingetypt? Google wel.

Hierdoor kan Google begrijpen wat je interesseert. Zoek je veel naar planeten en typ je het woord ‘Mars’ in, dan bedoel je waarschijnlijk de planeet. Ben je meer geïnteresseerd in mythologie, dan krijg je eerder de Romeinse god van de oorlog te zien.

2)    Resultaten die je eerder geklikt hebt

Net als de eerste reden wil Google resultaten tonen waarin je geïnteresseerd bent. Als je vaak een bepaalde website bezoekt via de zoekmachine, dan zal Google je willen helpen door die hoger te plaatsen bij een relevante zoekopdracht.

Let op dat de posities voor je eigen website daarom een vertekend beeld kunnen geven.

3)    Eerder gezocht met je Google account

Google kent niet alleen je zoekopdrachten op je pc, maar ook op je tablet en telefoon. Dit is voornamelijk als je ingelogd bent met hetzelfde Google account. Dat is het account waaraan diensten hangen als Gmail, Google Analytics, Google Kalender, et cetera.

4)    Je geografische locatie

Als je in Amsterdam woont en je zoekt naar fietsenmaker, dan toont Google andere resultaten dan wanneer je in Utrecht woont. Vrij logisch, want Google snapt dat je voor bepaalde zoekopdrachten op zoek bent naar lokale aanbieders.

5)    Het apparaat waarmee je zoekt

Google toont mogelijk andere resultaten op een smartphone dan op een desktop computer. Dit komt omdat sommige websites nog niet goed weergegeven worden op mobiele apparaten. Websites die geoptimaliseerd zijn om getoond te worden op kleine schermen bieden een betere gebruikerservaring. Om die reden worden mobielvriendelijke sites vaak hoger geplaatst in de zoekresultaten bij mobiele zoekopdrachten.

6) Een piek in het aantal zoekopdrachten

Als er plotseling een grote stijging is in het aantal zoekopdrachten kan Google tijdelijk andere zoekresultaten tonen.

Als er bijvoorbeeld veel meer zoekopdrachten binnenkomen voor het woord ‘walvis’, dan kan Google nieuwssites laten zien die melding maken van een zojuist aangespoelde walvis. De kans is groter dat mensen daar informatie over opzoeken, dan algemene informatie over dit dier.

7 Google voert een test uit

Tot slot iets wat niet over het hoofd gezien mag worden. Google test altijd. Vrijwel iedere zoekopdracht die je uitvoert is onderdeel van een test.

Of dit nou gaat om de pagina’s die het toont, het soort zoekresultaat (zoals links, afbeeldingen, of zelfs twitter berichten), de internetreus uit Mountain View is continue op zoek naar de optimale manier van zoekresultaten weergeven.

 

Nauwkeurige zoekresultaten

Wil je een nauwkeurige benadering van je posities in Google? Leeg dan voordat je gaat kijken je browsergeschiedenis en cache. Log ook uit je Google account.

Dan nog heb je niet alles gehad. Mensen die veel met de zoekresultaten bezig houden maken daarom ook vaak gebruik van een professioneel rank tracking programma. Voor een aantal tientjes per maand heb je daarmee een geautomatiseerde en objectieve kijk op je posities in Google.

Nils van der Knaap
Sky Internet Marketing


Reactie


Reacties

  • Jan Driesprong

    Waarom krijg ik nooit alle resultaten te zien, waarom kapt google af na een bepaald aantal? Ik wil ook graag de laatste zien.

800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis