Registreer en bekijk uw matches.

Marketing met een klein budget: 5 tips

Jij bent ooit jouw bedrijf begonnen vanuit een bepaalde passie. Je hebt een duidelijk doel voor ogen. Dat is goed. Zorg ervoor dat jouw klanten hier ook van weten. Daarvoor bedrijf je marketing. Het is een misvatting dat dat bakken met geld moet kosten. Lees hier 5 tips om je op weg te helpen met de marketing voor jouw bedrijf.

1. Marketing strategie
Het is goed om af en toe na te denken over de richting die je ooit koos met je bedrijf. Klopt die nog? Misschien heb je voor de bank ooit een bedrijfsplan moeten schrijven. Pak die er desnoods eens bij. Zorg dat je een duidelijke richting hebt. Jouw marketing strategie volgt hier direct uit. Het hoeft geen lijvig document te zijn maar je moet wel weten waar je heen werkt. Op die manier weet je of je de lokale sportclub wel of niet moet sponsoren. Zo hou je een duidelijke richting in jouw boodschappen en de plek waar je ze uit. Voorkom impulsieve acties, die pakken meestal niet goed uit.

2. Ken jouw doelgroep
Als je een duidelijk doel hebt weet je ook welke groep (potentiële) klanten daarbij hoort. Wees niet bang dat je omzet mist door groepen die niet bij je passen te negeren. Als je overal op reageert en iedereen probeert aan te spreken dan spreek je uiteindelijk niemand aan. Relevantie communicatie naar jouw doelgroep moet specifiek zijn, anders werkt het niet.

3. Deel jouw kennis
Jij bent expert op jouw vakgebied. Mensen kunnen van jou wat leren. Laat dat zien. Schrijf een blog, e-paper, whitepaper of een heel boek en deel het met de wereld. Wees niet bang dat mensen jou niet meer nodig hebben daarna, dat is niet zo. Ze zullen eerder jou bellen dan de concurrent, want jij hebt al laten zien dat je verstand van zaken hebt.

4. Ga één-op-één
Zakendoen en verkopen is mensenwerk. Laat dus jouw gezicht zien en verschuil je niet achter je bedrijfslogo. Een klant koopt in eerste instantie iets van een persoon, niet van een bedrijf. Hou daar rekening mee in jouw communicatie. Bedenk hoe je iets zou vertellen als de klant bij je aan tafel zou zitten en schrijf het zo op.

5. Meten, meten en nog eens meten
Wat je ook doet, zorg dat je kunt zien welk effect het heeft. Anders blijf je altijd met hagel schieten. Je zult zien dat het ene beter werkt dan het andere. Doe dan dus meer van het ene en neem afscheid van het andere. Je ziet, marketing is eigenlijk iets heel menselijks. Denk vanuit de klant en praat met hem, zelfs al is het via de tekst van jouw website


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis