Registreer en bekijk uw matches.

Informatievoorziening | tot hoe ver?

Ik ben actief in de werving en selectie van franchisenemers en een belangrijk onderdeel van mijn vak is het adviseren van franchisegevers. Ik ben zelfstandig ondernemer en doe dat inmiddels ruim acht jaar. Voor mij is er geen weg meer terug . Ik werk niet voor een franchisegever en ben dus 100% zelfstandig ondernemer en heb dus al mijn beslissingen zelf moeten nemen.

Nee wacht, ik ben partner bij Franchise Match. Ik heb veel ervaring in franchise. Ik was 17 toen ik voor het eerst met franchisenemers in aanraking kwam. Mijn carrière staat bol van de franchise ervaring. En toch in gesprekken met mijn business partner en associates heb ik nog veel kennis kunnen toevoegen. Mijn business partner en ik hebben goede afspraken en ik heb me dus goed voorbereid en wist waar ik aan begon. Het gevoel overheerst dat ik mijn eigen parachute heb ingepakt.

Ook als iemand kiest voor franchise wordt hij echt ondernemer. Ik stel mij op het standpunt dat goede en eerlijke transparante informatie een recht is. Het is de plicht van een franchisegever om daarvoor te zorgen. Toch kan dat gaan wringen.

De meeste van onze opdrachtgevers zijn transparant en open. Potentiële franchisenemers mogen (geanonimiseerde) winst en verliesrekeningen zien van bestaande ondernemers.  Ook mogen ze met bestaande ondernemers contact opnemen en soms gaan ze zelfs een dag mee op stap.  Allemaal prima en het pleit voor mijn opdrachtgever. Maar waar ligt de grens?

Wij maken mee dat de informatievoorziening nooit genoeg is. Sterker nog! Recent was er een ondernemer die gepikeerd was dat er na talloze gesprekken een hint werd gegeven dat er nu toch echt commitment van zijn kant moest komen. Nog meer informatie, geeft dat nou echt meer zekerheid. Vijf winst en verliesrekeningen of 10 maakt het verschil niet. Nog twee of drie gesprekken met franchisenemers voegt écht niets meer toe. 

Als een ondernemer niet het vermogen heeft om te beslissen, moet hij zich in alle eerlijkheid gaan afvragen of hij wel in wieg is gelegd bent voor het zelfstandig ondernemen. Als hij de uiteindelijke stap niet wil nemen is dat een belangrijk signaal. Een van de eigenschappen van een ondernemer is dat deze, op basis van dezelfde informatie waar anderen ook over kunnen beschikken, wel durft te beslissen.

En dan nog! Stel dat alle franchisenemers allemaal zeer positief zijn over hun franchise, dat alle winst en verliesrekeningen de toets der kritiek kunnen doorstaan en dat de markt positief is. Is het dan ondernemen zonder nieten?

Natuurlijk niet! Nog steeds moet een kandidaat het zelf doen. Hij zal zelf moeten gaan zorgen voor klanten, discipline hebben, goede medewerkers aannemen, bij elke klant een topprestatie (laten) leveren. Alles wat hij ziet is toch niet meer dan een momentopname van een andere ondernemer. Ook een gemiddelde (de beste van de slechtste) is beperkt in betekenis. Je zult moet nadenken over je eigen kracht.

Andersom kun je ook redeneren. Als je tegen een bestaande franchisenemer aanloopt die het niet goed doet. Is het dan nog steeds uitgesloten dat het jou met jouw vaardigheden ook niet lukt? Ik pleit niet voor minder transparantie. Met de komst van het internet is alles toch al grotendeels open. Soms geven we kandidaten combinaties van zoekwoorden. Als die het na alle informatie nog niet weet. Laat hij het dan maar niet doen! Bij twijfel niet inhalen. Als iemand niet kan omgaan met onzekerheid, wordt het geen goede ondernemer. Ondernemen is fantastisch maar niet zonder risico’s en dus niet voor iedereen.

Paul van Wageningen
Franchise Match


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis