Registreer en bekijk uw matches.

Do’s and don’ts voor je SEO teksten

Eigenlijk zijn alle SEO-experts het hier over eens: goede websiteteksten vormen de basis van je SEO strategie.

Nadat je de techniek van je website op orde hebt kun je de website teksten optimaliseren. Het doel is om teksten op je website te hebben die je lezers ook graag willen vinden. Zoekmachines als Google moeten jouw website zonder schaamte bovenaan de zoekresultaten zetten.

In deze blogpost geef ik je 4 do’s en 4 don’ts die je zelf eenvoudig op iedere zoekmachine-vriendelijke tekst kunt toepassen.

1.     DO: Beantwoord vragen van (potentiële) klanten

De meeste zoekopdrachten zijn in feite vragen die iemand aan een zoekmachine als Google stelt. Google berekent razendsnel op welke websites die vragen het best beantwoord worden.

Bedenk daarom goed welke vragen je regelmatig krijgt in gesprekken of e-mails met klanten. Geef het antwoord ook op je website en je helpt dag en nacht mensen zonder dat het je tijd kost.

Typ ook zelf eens in Google een onderwerp waarover je wilt schrijven in de zoekbalk. Google geeft dan suggesties met een aantal veelvoorkomende zoekopdrachten over dat onderwerp.

Als je iets dieper wilt graven dan kun je ook gebruik maken van de zoekwoord planner van Google AdWords of een zoekwoordtool als Keywordtool.io.

2.     DO: Wees compleet

Een tekst kan niet te lang zijn, maar wel te saai. Discussies over SEO teksten gaan vaak ook over de lengte van de tekst.

Vergeet ‘regels’ als minimaal 300, 1800 of zelfs 3000 woorden…

Het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit.

Een tekst moet vooral complete informatie bevatten. Wees de meest volledige informatiebron op internet die mensen willen vinden en zelfs aan anderen willen aanraden.

3.     DO: Zoekwoorden op strategische plekken

Vergis je niet, zoekwoorden zijn nog steeds belangrijk. Bezoeker en zoekmachines bepalen nog steeds aan de hand van de woorden die jij kiest of ze je tekst willen lezen.

Dit doen ze echter niet door eerst de tekst helemaal te lezen.

Gebruik daarom de zoekwoorden  op strategische plekken waar de lezer (en zoekmachine) langs ‘scant’ om snel te begrijpen waar de tekst over gaat.

Denk hierbij aan de pagina titel, de kopteksten en de intro van je tekst. Ook moet het woord natuurlijk een aantal keer door de body van de tekst zelf voorkomen.

4.     DO: Nieuwsgierig makende titels

Waarschijnlijk één van de meest onderschatte schrijftechnieken: het schrijven van de titel.

Als je website in Google getoond wordt dan betekent dit nog niet dat iemand op jouw linkje klikt. Zelfs niet als je bovenaan staat.

Er zijn zoveel andere zoekresultaten die om aandacht schreeuwen.

Denk aan onder meer AdWords advertenties, thumbnails van YouTube filmpjes, Google Afbeeldingen en natuurlijk de andere websites die een relevant resultaat hebben.

Zorg er daarom niet alleen voor dat je pagina titel een zoekterm bevat, maar dat iemand ook getriggerd wordt om door te klikken.

Vermeld in je pagina titel wat jou anders maakt dan de rest en wat het directe voordeel is dat de lezer krijgt op jouw pagina.

1.     DON’T: Zoekwoord spam

Een vrij ouderwetse gedachte over SEO teksten is de zoekwoord dichtheid. Dit is een term waarmee wordt aangegeven hoeveel procent de zoekterm voorkomt op een pagina.

Maar 30 keer hetzelfde woord gebruiken omdat je zoekwoord dichtheid bijvoorbeeld 6% moet zijn werkt eerder tegen je dan voor je. Teksten worden hierdoor verschrikkelijk om te lezen.

Gebruik daarom ook gerust synoniemen om niet te veel in herhaling te vallen.

2.     DON’T: Concurrentie over het hoofd zien

Hoewel je je ook niet moet blindstaren op de concurrentie, is het toch goed om te kijken hoe hoog de lat ligt.

Heeft jouw concurrent een complete gids over het onderwerp dat jij ook op je website wilt bespreken, dan kom je er niet mee weg om zelf met een beknopte tekstje te komen.

Bekijk de tekst van je concurrent en kijk kritisch hoe jij betere informatie kunt geven.

Denk aan meer onderzoek, meningen van verschillende experts, betere presentatie, actueler, etcetera. Er is bijna altijd wel wat te verbeteren, maar het vergt een competitieve instelling en veel zweet.

3.     DON’T: Te commercieel schrijven

Mensen zijn niet naar jou op zoek om iets aangesmeerd te krijgen. Vertel ze daarom niet dat ze “aan het juiste adres” zijn.

Dat bepalen ze zelf wel.

Te commerciële teksten en holle beweringen als “de beste oplossing” klinken voor jou goed, maar een lezer die jou nog niet kent schiet meteen in de verdediging.

Vertel liever concreet wat je beter doet dan de concurrent. Laat zien dat je veel verstand van het onderwerp hebt.

Hiermee wek je vertrouwen waardoor mensen willen dat jij ook hun probleem oplost. Dit werkt veel beter dan wanneer je ze hen meteen probeert een product te verkopen.

4.     DON’T: Opmaak vergeten

Je hebt onderzoek gedaan, al je kennis op de virtuele tafel gelegd, titels geschreven en herschreven. Nu kan eindelijke die pagina online, toch?

Nog één ding…

Ondanks dat de tekst compleet moet zijn, de tekst mag ook niet te vol overkomen.

Zorg voor voldoende witruimte, afbeeldingen, opsommingslijstjes, subkopjes, etcetera. Hierdoor wordt de tekst behapbaarder.

Het voorkomt dat iemand je pagina opent en schrikt van de lappen tekst die er staan. Door de tekst in kleine stukjes op te breken wordt het veel eenvoudiger voor de lezer om de tekst, waar je zo hard aan gewerkt hebt, ook daadwerkelijk te gaan lezen.

Dit waren ze. In totaal 8 do’s and don’ts om teksten te maken die voor zowel lezers als zoekmachines interessant zijn.

Heb je zelf nog tips? Laat dan van je weten in onderstaande reacties.

Nils van der Knaap
Sky Internet Marketing


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis