Registreer en bekijk uw matches.

5 typen social media gebruikers voor jouw bedrijf

Social media is een geweldig marketingmedium voor startende ondernemers. Het kost weinig en je bereikt veel mensen. Maar hoe reageer jij als ondernemer op al die persoonlijkheden? Al is iedereen een individu, toch onderscheid je 5 soorten gebruikers. Elk met een eigen gebruiksaanwijzing.

  1. De beïnvloeder

Deze gebruiker heeft een grote groep volgers. Zijn/haar volgers zien die als een betrouwbare bron en een expert. Een aanbeveling van de beïnvloeder kan jou een hoop nieuwe klanten en zichtbaarheid bezorgen.

Hoe?

Bouw een relatie op door hem/haar direct te benaderen via social media. Heb geduld want dit kost tijd. Als jouw bijdragen opvallen, regelmatig komen en interessant zijn, heb je grotere kans dat ze die willen delen met hun volgers.

  1. De Evangelist

De evangelist lijkt op de influencer, maar wordt minder bewonderd door zijn/haar volgers. Het is niet direct een expert, maar deelt wel sneller posts. Puur omdat ie ze leuk vindt. Dus een prachtige buitenkans voor jou voor exposure.

Hoe?

Zorg voor makkelijk deelbare content met pakkende titels, mooie images en video’s. Dank hem/haar voor het delen van jouw posts.

  1. De Koopjesjager

Die heeft niet een grote groep volgers, deelt en communiceert weinig. Social media is praktisch en voor zijn/haar eigen voordeel. Hij/zij brengt veel tijd door op zoek naar kortingen en gratis aanbiedingen.

Hoe?

Zorg voor voordeelacties op vaste momenten. Bijvoorbeeld een speciale kortingsdag voor een nieuwe product. Zo komt die bij jou terug én vertelt vrienden en familie over jou.

  1. De Klager

De naam zegt het al. Hij/zij laat negatieve commentaren achter op jouw social media kanalen. Ga hier positief mee om.

Hoe?

Verwijder klachten niet van jouw social media. Behandel ze juist persoonlijk en respectvol. Andere gebruikers zien zo dat jij netjes met jouw klanten omgaat en die serieus neemt. Dit helpt jouw imago.

  1. De Toeschouwer

Een toeschouwer checkt zijn social media regelmatig voor nieuwtjes, de pagina’s van zijn favoriete merken of die van andere belangrijke gebruikers, zoals beïnvloeders. Zelf delen ze erg weinig. Je merkt ze bijna niet op.

Hoe?

Post regelmatig leuke topics. Als je op een onderwerp een hogere respons opmerkt, neem hier dan meer van op in je schema.

Hoe beter jij jouw gebruikers leert kennen, des meer belonen zij jou met een toenemende activiteit omtrent jouw merk en bedrijf op social media én daarbuiten.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis