Registreer en bekijk uw matches.

Internationalisatie - Wees voorbereid!

Als directeur operations van verschillende formules ben in nog al eens in het buitenland actief geweest. Zo erg zelfs dat dit tijdenlang een deel van mijn dagelijkse werk was. Los van alle nadelen van het veel van huis zijn, de tijd die verloren gaat met het reizen en de wachttijden heb ik veel van de wereld mogen zien en veel van andere culturen mogen proeven.

Hoewel ik blij was dat ik nu als Franchise Consultant niet meer hoef te reizen zie ik sinds Franchise Match internationaal actief weer veel buitenlanden. Kroatië, Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Groot Brittannië, Malta het zijn enkele van de bezoeken van de afgelopen tijd..

Veel gebeurt dit in het kader van de samenwerking die wij internationaal hebben. In Europees verband wisselen wij ervaringen en formules uit die hun vleugels willen uitslaan. Daarbij vallen mij steeds een aantal zaken op.

De eerste is dat uiteindelijk de cultuurverschillen niet altijd effect hoeven te hebben op formules. Sterker nog (te) veel veranderen neemt het unieke karakter weg van de formule. Bij Franchise Match zijn wij trots op het feit dat wij formule nemen zoals ze zijn en ondersteunen met het naar de Nederlands Markt brengen met als uitgangspunt zo min mogelijk veranderen. Wat wel belangrijk is dat er een slimme en duidelijk lokale marketing strategie aan ten grondslag ligt aan de introductie van een merk in een bepaald land. Iets wat overigens door veel internationale organisaties wordt onderschreven.

Een van onze klanten is als bijna een jaar bezig met haar internationale expansie. In dat kader werden zij bezocht door 4 consultants uit ons internationale netwerk (Franchise Pool International). Voordeel voor de klant; geen tijdrovende reizen en d.m.v. een ‘discovery day’ veel informatie kunnen uitwisselen en bestaande vestigingen bezoeken. Internationaal onderzoek, vertaalde en bewerkte handboeken en vooral een visie op de master die zij zoeken dicteerden de voorbereiding en daarmee de informatie voorziening.

Na anderhalve dag waren de buitenlandse consultants niet alleen content met de voorbereiding maar vooral goed toegerust om kandidaat masters ervan te overtuigen dat het merk geschikt is voor de landen die zij vertegenwoordigen.

Bij Franchise Match zijn wij een groot voorstanden van marktonderzoek. Echter, had McDonald’s in de jaren zeventig marktonderzoek gedaan, dan waren zij waarschijnlijk hier nooit begonnen. Is het succes van Ikea gebaseerd op intensief marktonderzoek? Uiteindelijk gaat het om veel meer dan dat.

Voorbereiding, training, kwalitatief hoogwaardige marketing zijn cruciaal. Kortom het hebben van een plan! Soms heb je geluk en vindt je als snel een Master. Vaker echter duurt dat een jaar of nog veel langer. Je bent nog niks in dat andere land.

Dit geldt ook voor een introductie van een merk in Nederland of zelfs in een bepaalde regio. Kortom als een formule internationaal gaat dan hoeft de tijd niet te gaan zitten in werving & selectie en lokale inspanningen. Daar bestaat een netwerk voor. Veel tijd en energie gaat zitten in de voorbereiding.

Oh ja! Geloof niet dat je je formule altijd moet aanpassen. Je bewust hiervan zijn is goed maar niet als beginpunt. Je start is een master die inzicht heeft in de markt en dan nog trouw wil zijn aan jouw formule.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis